Akademiuddannelse i Kommunikation og formidling
Kommunikation i praksis (AU i Kommunikation og formidling)
01.05.2025 - 23.05.25
Se undervisningsdage +
14.04.2025
10 ECTS
uge 24
Se dine muligheder +


På dette fag lærer du at kommunikere klart og præcist, så du når dine mål og skaber resultater for både dig selv og din virksomhed. Du bliver rustet til at arbejde med kommunikation på et professionelt plan og lærer at omsætte kommunikationsteorier til handling.
I Kommunikation i praksis får du de grundlæggende kommunikationsteorier og modeller på plads, og du lærer, hvordan du anvender dem i praksis. Du arbejder bl.a. med kommunikationsplanlægning og afsender-/modtagerforhold som udgangspunkt for din kommunikation både internt og eksternt. Og du lærer at vælge medie og budskab baseret på dine analyser.
Faget former sig også omkring, hvordan du formulerer dig både mundtligt og skriftligt på forskellige medieplatforme, og den gør dig klogere på webjournalistik og dialogbaseret kommunikation.
Læs faget som del af akademiuddannelse i Kommunikation og formidling eller som et selvstændigt fag.
Bliv rustet til at planlægge og gennemføre kommunikationsopgaver
Uanset om du ønsker at tage Kommunikation i praksis som et selvstændigt fag eller som en del af en akademiuddannelse i Kommunikation og formidling, så får du helt konkrete værktøjer, så du kan planlægge og gennemføre kommunikationsopgaver i din virksomhed.
Vi arbejder med grundlæggende teorier, så du kan gennemføre både analoge og digitale kommunikationsopgaver. Digital kommunikation involverer brugen af digitale teknologier, såsom internettet, e-mails, sociale medier og andre elektroniske platforme til at formidle jeres information. Analog kommunikation refererer derimod til brugen af ikke-elektroniske midler, såsom breve, trykte medier og lignende.
I dette fag kvalificerer du dig til bedre at kunne varetage skriftlige, verbale og digitale kommunikationsopgaver selvstændigt og professionelt inden for forskellige områder.
Derudover lærer du at anvende ChatGPT som et værktøj til effektiv kommunikation, hvilket styrker dine kompetencer inden for både informationssøgning og tekstforfatning.
I faget arbejder vi derudover også med:
- Kommunikationsplanlægning.
- Målgruppesegmentering.
- Sprog, tekstproduktion og digital kommunikation.
- Kommunikationspsykologi.
- Kommunikationsteorier, -modeller og -værktøjer.
- Verbal og nonverbal kommunikation.
- Dialogbaseret kommunikation.
- Medievalg.
Hvad er god kommunikation?
God kommunikation er en proces, hvor information, ideer, tanker eller følelser udveksles mellem mennesker på en klar, præcis og forståelig måde. Det indebærer ikke kun at udtrykke sig tydeligt, men også at lytte aktivt for at forstå andres perspektiver. Effektiv kommunikation er afgørende for at skabe forbindelser, undgå misforståelser og opbygge et sundt samarbejde både i dagligdagen og i professionelle sammenhænge.
God kommunikation kræver, at du kender dig selv og din virksomhed. Derfor arbejder du også med personlig kommunikation og præsentationsteknik i faget Kommunikation i praksis – ligesom du lærer at reflektere over og vurdere både din egen og virksomhedens kommunikation.

Dét lærer du på Kommunikation i praksis
- Kompetencer inden for kommunikationsplanlægning – både internt og eksternt.
- Viden omkring grundlæggende kommunikationsteorier og modeller.
- Kompetencer inden for tekstproduktion og digital kommunikation.
Styrk dig selv og din virksomhed
- Du lærer at planlægge virksomhedens kommunikation, så den bliver klar, tydelig og målrettet.
- Du arbejder praktisk med mundtlige, skriftlige og digitale kommunikationsopgaver.
- Du lærer at skabe resultater for din virksomhed gennem præcis og effektiv kommunikation – både online og offline.
- Du udvikler virksomhedens kommunikation.
Hvem henvender Kommunikation i praksis sig til?
Faget Kommunikation i praksis er for dig, der vil styrke din praktiske kommunikation internt og eksternt på forskellige medieplatforme og gerne vil blive bedre til at kommunikere klart og præcist i skrift og tale. Du kan være kommunikationsmedarbejder eller ansat i marketingafdelingen, eller måske er du leder med ansvar for resultaterne af virksomhedens kommunikationsopgaver.
Praktisk information
Kontakt og information
Undervisere
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?