Akademiuddannelse i Salg og markedsføring

Salg og salgspsykologi

Ansøgningsfrist
11.08.2025
ECTS
10 ECTS
Eksamen
3. oktober 2025

 

Billede af bogen Salg og Salgspsykologi Billede af bogen Salg og Salgspsykologi

Vil du gerne forstå dine kunder og opnå bedre salgsresultater? Så er faget Salg og salgspsykologi noget for dig. På faget Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for dine forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem. Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter deres, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.­­

Du opnår forståelse for vigtigheden af den rette strategi, og du lærer at anvende konkrete værktøjer til at planlægge og prioritere din tid effektivt. Og du får indsigt i, hvordan du skal fremtidssikre dit salg ved at udnytte nogle af de vigtigste omverdenstrends som digitalisering, bæredygtighed, grøn omstilling, kunstig intelligens m.m.

Under faget lærer du desuden om personlig planlægning og udvikling, samt hvordan du forebygger negativ stress i salgsarbejdet.

Salg og salgspsykologi kan tages som et selvstændigt fag eller som en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.

Denne tilmelding er for dig, der er i job. Se den for dig, der er ledig

Samarbejdspartnere

Vi er stolte af vores mange samarbejdspartnere på uddannelsen – et samarbejde, som altid sikrer de studerende hos os den nyeste viden på området.

I forbindelse med dette fag samarbejder IBA Erhvervsakademi Kolding med Danish Export, DI Handel, Business Danmark, CBS og Morgendagens salg.

 

Forstå kundens individuelle adfærd

At analysere kundens adfærd i købsprocessen er afgørende for virksomheders succes, da det giver indsigt i, hvordan kunder tænker, handler og træffer beslutninger.

Flere faktorer kan påvirke kundens adfærd – såsom: Personlige præferencer, tidligere erfaringer, sociale påvirkninger og kulturelle faktorer og f.eks. verdens stigende digitalisering.

Det er derfor vigtigt, at kortlægge kundens købsproces, købsadfærd og kunderejse som grundlag for at forbedre sit salg – og på uddannelsen lærer du hvordan.

 

Dét lærer du på Salg og salgspsykologi

På akademifaget i Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for forskellige kundetyper og deres adfærd. Du lærer, hvordan du kan afkode kundernes behov og tilpasse din salgsstrategi for at imødekomme deres unikke præferencer. Gennem salgspsykologiske principper får du indsigt i, hvordan du motiverer og påvirker kunderne, så de føler sig forstået og værdsat – og hvordan du behovsafdækket i forhold til dette.

Faget giver dig værktøjer til at opbygge tillid og relationer med kunderne, hvilket skaber grundlaget for både kortsigtede salg og langsigtede partnerskaber.

Du lærer også, hvordan du kan bruge psykologiske teknikker til at styrke dit salg og gøre din kommunikation mere effektiv.

Generelt får du viden om:

  • Persontyper og adfærdsforståelse.
  • Salgs- og kommunikationsstrategier.
  • Tillidsskabende kommunikation.
  • Effektiv behovsafdækning
  • Præsentations- og argumentationsteknikker.
  • Planlægning og prioritering.
  • Stresshåndtering.
  • Værdibaseret salg og after-sale services.
  • Omverdenstrends – og hvordan du udnytter dem til at øge dit salg.

 

Skab værdi for dig og din arbejdsgiver

Faget Salg og salgspsykologi giver konkrete værktøjer til at styrke både individuelle kompetencer og virksomhedens resultater.

  • Du får indblik i og forståelse for forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem så du kan øge dit salg.
  • Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter dine kunders, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.
  • Du arbejder intensivt med virksomhedens kundeemner og vurderer potentialet i disse, så du kan prioritere din salgsindsats optimalt.
  • Du styrker kundernes loyalitet over for virksomheden.
  • Du styrker din virksomheds kundetilfredshed igennem bedre håndtering af konfliktsituationer og reklamationer.
  • Du fremtidssikrer dit salg gennem udnyttelse af f.eks. digitalisering og kunstig intelligens.

 

Hvem kan læse Salg og salgspsykologi?

Faget Salg og salgspsykologi er for dig, der ønsker større forståelse for, hvordan psykologi påvirker kunderne og deres køb, og hvordan du anvender kommunikation, der matcher forskellige persontyper.

Læs Aftermarket serviceuddannelsen

Tænk serviceydelser ind i forretningsmodellen, så I kan imødekomme kundebehov, differentiere jer, øge konkurrencekraften og sikre en stabil indtægt. Læs mere om de 4 fag på Aftermarket serviceuddannelsen. Uddannelsen er den eneste af sin slags i Danmark.

Implementering, håndtering og drift af serviceaftaler

Faget udspringer fra Service management og kommunikation – men med fokus på serviceydelser.

Kristian Wagner - underviser på IBA

Integration af serviceopgaverne i organisationen

Faget udspringer fra Organisering – men med fokus på serviceydelser og hvordan de bedst integreres i organisationen. Kim Riis underviser på IBA

Salg af serviceydelser og -aftaler

Faget udspringer fra Salg og salgspsykologi – men med fokus på serviceydelser.

Jens Lassen - underviser på IBA

- Jeg har lært om forskellige persontyper. Mennesker er forskellige og reagerer forskelligt på salg. Nu er jeg blevet god til at spotte kundens persontype.

- Da jeg oplevede mine resultater efter kurset, var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle lære mere. Så jeg har allerede været tilbage og tage endnu et kursus.

Se videoen om service – og betydningen af det i en salgsorganisation

Se med her, når Jens Lassen fortæller om service – og betydningen af det i en salgsorganisation. De modeller og teorier, som Jens Lassen berører i videoen, bliver også gennemgået i faget Salg og salgspsykologi.

Faget udbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med Business Danmark. Du behøver dog ikke at være medlem af Business Danmark for at kunne tilmelde dig i salgsfaget.

 

Hvad er salgspsykologi?

Salgspsykologi refererer til anvendelsen af psykologiske principper i salgsprocessen for bedre at forstå og påvirke kunders adfærd, beslutninger og ønsker. Det handler om at bruge viden om menneskelig psykologi til at tilpasse salgsstrategier, så de bedst muligt imødekommer kundernes behov, øger deres engagement og fører til et salg. En dyb forståelse af, hvordan kunder tænker og handler, kan hjælpe sælgere med at opbygge stærkere relationer og skabe mere effektiv kommunikation.

Salgspsykologi anvendes på tværs af mange brancher, fra detailhandel til B2B-salg. Uanset hvilken type produkt eller service, der sælges, kan salgspsykologi hjælpe med at optimere kommunikationen, forbedre kundetilfredsheden og øge salgsresultaterne. Ved at mestre teknikker, der tager højde for menneskelige følelser, motivationer og beslutningsprocesser, kan sælgere skabe bedre relationer med deres kunder.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

Kontakt og information


Foto af Lene Albæk Jensen
Lene Albæk Jensen
laje@iba.dk
+45 72 11 82 89
Uddannelseskoordinator

Undervisere


Foto af Jens Lassen
Jens Lassen
jlas@iba.dk
+45 20 18 47 53
Lektor

Uddannelseschef


Foto af Lars Jespersen
Lars Jespersen
ljes@iba.dk
+45 24 29 70 31
Markedschef

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega