Akademiuddannelse i Salg og markedsføring
Salg og salgspsykologi
25.08.2025 - 16.09.25
Se undervisningsdage +
11.08.2025
10 ECTS
3. oktober 2025
Se dine muligheder +


Vil du gerne forstå dine kunder og opnå bedre salgsresultater? Så er faget Salg og salgspsykologi noget for dig. På faget Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for dine forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem. Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter deres, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.
Du opnår forståelse for vigtigheden af den rette strategi, og du lærer at anvende konkrete værktøjer til at planlægge og prioritere din tid effektivt. Og du får indsigt i, hvordan du skal fremtidssikre dit salg ved at udnytte nogle af de vigtigste omverdenstrends som digitalisering, bæredygtighed, grøn omstilling, kunstig intelligens m.m.
Under faget lærer du desuden om personlig planlægning og udvikling, samt hvordan du forebygger negativ stress i salgsarbejdet.
Salg og salgspsykologi kan tages som et selvstændigt fag eller som en del af akademiuddannelsen i Salg og markedsføring.
Forstå kundens individuelle adfærd
At analysere kundens adfærd i købsprocessen er afgørende for virksomheders succes, da det giver indsigt i, hvordan kunder tænker, handler og træffer beslutninger.
Flere faktorer kan påvirke kundens adfærd – såsom: Personlige præferencer, tidligere erfaringer, sociale påvirkninger og kulturelle faktorer og f.eks. verdens stigende digitalisering.
Det er derfor vigtigt, at kortlægge kundens købsproces, købsadfærd og kunderejse som grundlag for at forbedre sit salg – og på uddannelsen lærer du hvordan.
Dét lærer du på Salg og salgspsykologi
På akademifaget i Salg og salgspsykologi får du indblik i og forståelse for forskellige kundetyper og deres adfærd. Du lærer, hvordan du kan afkode kundernes behov og tilpasse din salgsstrategi for at imødekomme deres unikke præferencer. Gennem salgspsykologiske principper får du indsigt i, hvordan du motiverer og påvirker kunderne, så de føler sig forstået og værdsat – og hvordan du behovsafdækket i forhold til dette.
Faget giver dig værktøjer til at opbygge tillid og relationer med kunderne, hvilket skaber grundlaget for både kortsigtede salg og langsigtede partnerskaber.
Du lærer også, hvordan du kan bruge psykologiske teknikker til at styrke dit salg og gøre din kommunikation mere effektiv.
Generelt får du viden om:
- Persontyper og adfærdsforståelse.
- Salgs- og kommunikationsstrategier.
- Tillidsskabende kommunikation.
- Effektiv behovsafdækning
- Præsentations- og argumentationsteknikker.
- Planlægning og prioritering.
- Stresshåndtering.
- Værdibaseret salg og after-sale services.
- Omverdenstrends – og hvordan du udnytter dem til at øge dit salg.
Skab værdi for dig og din arbejdsgiver
Faget Salg og salgspsykologi giver konkrete værktøjer til at styrke både individuelle kompetencer og virksomhedens resultater.
- Du får indblik i og forståelse for forskellige kundetyper, og hvordan du afkoder dem så du kan øge dit salg.
- Du lærer at tilpasse din egen adfærd efter dine kunders, så dine fremtidige møder bliver mere værdifulde for begge parter.
- Du arbejder intensivt med virksomhedens kundeemner og vurderer potentialet i disse, så du kan prioritere din salgsindsats optimalt.
- Du styrker kundernes loyalitet over for virksomheden.
- Du styrker din virksomheds kundetilfredshed igennem bedre håndtering af konfliktsituationer og reklamationer.
- Du fremtidssikrer dit salg gennem udnyttelse af f.eks. digitalisering og kunstig intelligens.
Hvem kan læse Salg og salgspsykologi?
Faget Salg og salgspsykologi er for dig, der ønsker større forståelse for, hvordan psykologi påvirker kunderne og deres køb, og hvordan du anvender kommunikation, der matcher forskellige persontyper.
Se videoen om service – og betydningen af det i en salgsorganisation
Se med her, når Jens Lassen fortæller om service – og betydningen af det i en salgsorganisation. De modeller og teorier, som Jens Lassen berører i videoen, bliver også gennemgået i faget Salg og salgspsykologi.
Faget udbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med Business Danmark. Du behøver dog ikke at være medlem af Business Danmark for at kunne tilmelde dig i salgsfaget.
Hvad er salgspsykologi?
Salgspsykologi refererer til anvendelsen af psykologiske principper i salgsprocessen for bedre at forstå og påvirke kunders adfærd, beslutninger og ønsker. Det handler om at bruge viden om menneskelig psykologi til at tilpasse salgsstrategier, så de bedst muligt imødekommer kundernes behov, øger deres engagement og fører til et salg. En dyb forståelse af, hvordan kunder tænker og handler, kan hjælpe sælgere med at opbygge stærkere relationer og skabe mere effektiv kommunikation.
Salgspsykologi anvendes på tværs af mange brancher, fra detailhandel til B2B-salg. Uanset hvilken type produkt eller service, der sælges, kan salgspsykologi hjælpe med at optimere kommunikationen, forbedre kundetilfredsheden og øge salgsresultaterne. Ved at mestre teknikker, der tager højde for menneskelige følelser, motivationer og beslutningsprocesser, kan sælgere skabe bedre relationer med deres kunder.
Praktisk information
Kontakt og information
Undervisere
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?