Akademiuddannelse i Salg og markedsføring
Strategisk salg og Key Account management
03.04.2025 - 09.05.25
Se undervisningsdage +
20.03.2025
10 ECTS
Afholdes 23. maj 2025
Se dine muligheder +
Prisen er ekskl. litteratur


Lær at analysere, tilrettelægge og gennemføre salg på strategisk niveau. Faget Strategisk salg og Key Account Management giver dig færdigheder i strategisk kundeforståelse og værdiskabelse samt til styring, udvikling og behandling af leads (kundeemner). Alt sammen under hensyntagen til verden som det ser ud i 20`erne, herunder de omverdens trends som påvirker salget og hvordan man skal tilpasse salget til dem. Du får også indsigt i både de klassiske metoder og teorier inden for Key Account Management samt den nyeste forskning på feltet.
Samtidig får du viden og forståelse for indkøbsstrategi og risikostyret tilpasning af salgsindsatsen, så du kan skabe værdi for dine kunder.
Strategisk salg og Key Account management er et valgfag på akademiuddannelse i Salg & markedsføring. Det tilbydes også som et selvstændigt fag.
Dét lærer du på faget
Når du deltager i faget “Strategisk salg og Key Account management”, så lærer du blandt andet, hvordan du udvikler og implementerer en effektiv salgsplan, der integrerer netværk og sociale medier og integrerer nogle af de betydende omverdenstrends som digitalisering, kunstig intelligens og bæredygtighed . Du lærer, hvordan du kan tilpasse dit salg til kundens købsadfærd og indkøbsstrategi – og til ændringerne i omverdenen. Derudover vil du få indsigt i strategisk kundeforståelse, værdiskabelse, og risikostyring i salgsprocessen.
Faget dækker også emner som Key Account Management, relationssalg, projektsalg, og tillidsbaseret rådgivning. Gennem praktiske eksempler og teoretisk viden vil du blive rustet til at håndtere CRM, Lead management, og pipeline management effektivt for derigennem at øge dit salg.
Dit udbytte af at tage faget Strategisk salg og key account management
- Du kan opstille en salgsplan – og indarbejde netværk og sociale medier i den – og følge op på den.
- Du ved, hvordan du arbejder med værdikæden og kan tilpasse dit salg til kundens købsadfærd og indkøbsstrategi.
- Du bliver klædt på til at udnytte dine salgsressourcer optimalt for på den måde at sælge mere
- Du lærer at integrerenogle af de nyeste trends i dit salg så som digitalisering, kunstig intelligens og bæredygtighed
- Du ved, hvordan du planlægger en forhandling – og du kan gennemføre den med fokus på fælles værdiskabelse for begge parter.
- Key Account Management, relationssalg, projektsalg og tillidsbaseret rådgivning.
- Strategisk kundeforståelse og værdiskabelse.
- Købsadfærd, indkøbsstrategi og risikostyring.
- Personlig salgsplanlægning, salg gennem netværk og sociale medier.
- Salgsopfølgning (pipeline management) og budgettering.
- Salg gennem netværk og sociale medier.
- Risikostyring i salget.
- CRM, Lead management og pipeline management.
Det får din arbejdsgiver ud af, at du tager faget
Vi teori og eksempler fra de studerendes hverdag får du en masse redskaber, som kommer til at styrke dit strategiske salg og KAM salgsarbejde.
- En medarbejder, der kan planlægge eget salg og kommunikation med kunderne på et strategisk niveau.
- En medarbejder, der både kan håndtere en general salgsplan og en specifik salgsplan for egne key accounts.
- En medarbejder, der kan afdække jeres kunders værdikæde og analysere deres konkurrencekraft.
- En medarbejder, der ved, hvordan man identificerer og imødegår forskellige risici i salgsplanen.
- En medarbejder, der kan håndtere systemer til at lagre og følge op på jeres kundedialoger.
- En fremtidssikret medarbejder, der forstår at udnytte ændringerne i omverdenen til sin fordel før de bliver en trussel.
Hvem henvender faget sig til?
Dette fag er relevant for en bred vifte af brancher og virksomheder, uanset om du arbejder i en stor international virksomhed eller en mindre lokal virksomhed. Det gælder både inden for B2B-markedet, hvor salg til andre virksomheder er i fokus, og på tværs af sektorer som industri, teknologi, service og mange flere. Uanset din branche eller virksomhedens størrelse, vil du kunne anvende de strategier og værktøjer, du lærer, til at opbygge stærkere kunderelationer og opnå bedre salgsresultater.
- Salgsfunktionen har forandret sig mere de sidste to år end i de forrige ti år til sammen. Så det er i bedste fald nytteløst - i værste fald direkte farligt - at arbejde med salg på samme måde som før corona.

Det gode salgsbudget
Se med her, når Jens Lassen fortæller om salgsbudgettering og betydningen af det i en salgsorganisation. De modeller og teorier, som Jens Lassen berører i videoen, bliver også gennemgået i faget.
Salgsfagene tilbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med Business Danmark. Du behøver dog ikke at være medlem af Business Danmark for at kunne tilmelde dig i salgsfagene.
Hvad er en key account manager?
En key account manager (KAM) er en sælger, der er ansvarlig for at pleje og udvikle virksomhedens nøglekunder (key accounts) – de kunder, som har størst strategisk betydning for virksomhedens indtjening og fremtidige vækst.
De primære roller og ansvarsområder som key account manager er at:
- Bygge og vedligeholde stærke kunderelationer:
Sikre et tæt samarbejde med nøglekunder for at forstå deres behov og opbygge langsigtede partnerskaber. - Dyb kundeforståelse:
Forstå nøglekundernes forretning, udfordringer og mål, så virksomheden kan levere skræddersyede løsninger. - Bindeled mellem kunden og virksomhedens afdelinger:
Sikre god kommunikation og koordinering mellem nøglekunden og interne afdelinger som salg, marketing, kundeservice og produktion. - Strategisk udvikling:
Udvikle og implementere salgsstrategier, der fremmer vækst for både virksomheden og nøglekunden. - Forhandle aftaler:
Forhandle vilkår, kontrakter og løsninger, der sikrer gensidig værdi og langsigtet samarbejde.
Praktisk information
Kontakt og information
Undervisere
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?