

”Det er det her lille skilt, du skal kigge efter. Og så dreje op der. Vi ses snart”.
Med sms’en følger et illustrerende foto af et vejskilt.
Sms’en tikker ind fra May Børding Jensen, da akademiets udsendte kører ind i Horsens for at interviewe den nyuddannede professionsbachelor i e-handel. Vi skal mødes på en adresse i et industrikvarter hos den praktikvirksomhed, som May tilbage i efteråret fik lov at prøve sine mange digitale markedsførings-færdigheder af på.
Men May hjælper altså lige ekstra på vej, så hun er sikker på, at vi finder frem uden problemer. Guidningen og overblikket over selv de mindste detaljer karakteriserer netop May i alt, hvad hun gør, roser ledelse og kolleger hos det tidligere praktiksted kort efter.
Siden praktiktiden har May skrevet sit bachelorprojekt og er dimitteret fra IBA som professionsbachelor i januar 2024. Men i dag er hun tilbage på besøg hos de tidligere Røde Kors-kolleger i Horsens. Anledningen er, at hun har indstillet sit tidligere praktikophold til prisen som Årets IBA Praktik og nu er blandt de fem finalister.
Røde Kors var ved at køre alt i stilling til at åbne deres spritnye webshop i månederne forinden, og det opsnappede May i sin søgen efter et udfordrende praktiksted. Hun kontaktede nysgerrigt e-commerce manager Annemette Skou.
Deres første møde husker Røde Kors chefen tydeligt.
– Jeg kunne mærke med det samme, at May i særklasse ville kunne gøre en forskel for os. Hun så det hele som en helhed og var klar til at tage fat, husker e-handel chefen og skyndte sig at indgå en praktikaftale med May.
Aftalen gjorde, at May, som en indbygget del af sin uddannelse, kom i praktik i den landsdækkende webshop på fuld tid i 12 uger i efteråret 2023.
Annemette Skou fik sin første fornemmelse bekræftet. For den nu 25-årige May rullede alle sine evner ud hos Røde Kors. For i webshoppen var alt muligt, så hun kunne prøve ideer og teorier af, mens hun fik stor støtte og opbakning fra ledelsen.
Det blev til en spændende praktik, hvor omsætningen i den nye webshop bare steg og steg. Og hvor May med hjælp fra de andre frivillige og sågar sin storebror og hans kammerat, arrangerede fire aftenshows, som blev sendt direkte på Facebook Live.
Live-shows’ne satte gang i handlen med genbrugstøj online, fordi interesserede så tøjet på modeller i showet og samtidig kunne købe det i webshoppen. Og det gjaldt om at slå til med det samme, for i modsætning til i en almindelig webshop, så fandtes tøjet kun i det ene eksemplar.
May dykkede samtidig ned i webshoppens søgemaskineoptimering og fik forbedret dens synlighed ved blandt andet at bruge relevante søgeord. Hun fik populært sagt ”gjort webshoppen til bedre venner med Google”, så den kom højere op i søgeresultaterne. Et langt bredere publikum fik øjnene op for muligheden for at handle genbrugstøj online og fik samtidig en god brugeroplevelse.
Webshoppens salg blev øget hele efteråret. Og i april 2024 kan Røde Kors notere sig den højeste omsætning nogensinde.
Tilbage på kontoret i Horsens, bliver May modtaget som den hjemkomne datter. Hver gang vi drejer om et nyt hjørne, får de frivillige blanke øjne og brede smil. En af Mays tidligere kolleger, Joan Kondrup, trækker May ind til sig i et kram to gange lige efter hinanden.
Joan er pensioneret skolelærer og arbejder frivilligt nogle timer om ugen i webshoppen. May overtalte Joan til at være medvært på et af de fire liveshows, May arrangerede. Det var en kæmpe oplevelse for Joan, som sprang ud i værtsrollen inklusiv alle tøjskift undervejs, fordi hun følte sig tryg og stolede på May.
– May gør rigtig meget for at have styr på tingene fra start til slut. Hun vil være en gevinst alle steder, proklamerer Joan og fortsætter med at rose May både fagligt og personligt.
May sender et af sine mange smil tilbage og må lige blinke nogle gange, før hun kan vise videre rundt på sin tidligere praktikplads.
Her er flere andre frivillige ved at bøjle tøj op, som de bagefter damper glat. Herefter skal det også ind i det interimistisk byggede ”fotostudie” og gengives på webshoppen.
To af de frivillige er søstrene Rigmor og Herdis, som genkender May med smil. Hun er i deres øjne et helt særligt ungt menneske, fordi hun har så stor interesse for sine medmennesker.
– May er altid glad og blandede sig med os andre, da hun var her. Hun sad ikke for sig selv, som mange af de andre på hendes alder gør. May er så nem at snakke med, husker Rigmor.
Webshoppen er arbejdsplads for over hundrede frivillige og folk på vej tilbage til arbejdsmarkedet. De findes i alle aldre og kommer med vidt forskellige baggrunde. Flere har været nede med stress og arbejder kun få timer til at begynde med.
– Arbejdet side om side med fysisk og psykisk udfordrede mennesker har ikke kun været givende, men har også lært mig værdien af empati og teamwork i et arbejdsmiljø drevet af en mission om at gøre en forskel, skriver May i sin flotte indstilling af sit praktikophold til Årets IBA Praktik.
Hun uddyber sin indstilling efter at have krammet på endnu en glad kvinde. For netop den kvinde har May som praktikant været med til at tage godt imod.
– Hun kom ind med et nedslået blik i efteråret og kunne kun holde til at være få timer blandt andre mennesker. Prøv lige at se hvordan lidt støtte kan få mennesker til at vokse. Det er jo helt fantastisk at se, hvordan hun knokler løs og pludseligt har et kæmpe overskud til at tale og pjatte med alle omkring sig, siger May med stolthed i stemmen, mens hun kigger over på den tidligere kollega, der går ivrigt rundt og hænger tøj op i den anden ende af lagerhallen.
Daglig leder af webshoppens kontor, Bettina Dyhr, har da heller ikke svært ved at sætte ord på, hvorfor May skiller sig positivt ud:
– May er virkelig dygtig til sit fag og har gjort et kæmpe indtryk på os. Hun har et gå-på mod uden lige og er enormt empatisk. Hun fungerede derfor også som teamleder, som lærte nye kolleger op, da hun var hos os.
Ord som problemløser, en pige med et enormt overblik og med en fantastisk evne til at tale med alle, er nogle af de mange roser, der går igen om May i Røde Kors. Blandt andet fra e-commerce manager Annemette Skou. Så det er bestemt ikke med hendes gode vilje, at hun har ladet den talentfulde dimittend stoppe i webshoppen.
– Hvis jeg havde haft pengene, så havde jeg ansat May lige på stedet. Det er der også bred enighed om i hele organisationen. Ikke mindst på vores markedsføringskontor i København, hvor de har haft et fortrinligt samarbejde med May på distancen.
May er også selv brandærgerlig over, at Røde Kors ikke havde penge til at ansætte hende, da hun var færdiguddannet. Ja – hun ville i det mindste ønske, at hun boede lidt tættere på Røde Kors’ webshop, for da hende og kæresten deles om en bil, kan hun ikke fortsætte som frivillig i webshoppen.
I stedet har hun nu fokus på at finde sig et fuldtidsjob, hun kan vokse i. Gerne hos et firma, som har en mission, hun kan se sig selv i. Og så skal jobbet rumme arbejdet i en webshop, som hun har så mange kompetencer inden for.
– Det, jeg især har med mig fra mine to uddannelser på IBA, er min store forståelse for kunderejsen. Samtidig kender jeg rigtig mange programmer, som kan hjælpe med at analysere og forbedre den. Og efter praktikken har jeg en faglig selvtillid, fordi jeg har fået lov at prøve alle teorierne af i praksis, siger May, der også fra sit studie kender en del til AI både i forhold til tekst og fotos.