I mange virksomheder på B2B-markedet ved man godt, hvad ’servitization’ er for en størrelse. Det handler grundlæggende om at sælge service og ikke blot fysiske produkter. Alligevel er det et både stort og overset vækstpotentiale, fordi indsatsen ikke kører på skinner hos alle.

Derfor har IBA Erhvervsakademi Kolding udviklet en unik uddannelse på akademiniveau, der kommer 360 grader omkring serviceydelser som forretningsområde. Undervisningen omfatter både udvikling, implementering, håndtering og salg.

 

Andrew Hoff (stående til venstre) skal undervise på IBA’s nye uddannelse. Han er senior konsulent ved FORCE Technology og blandt initiativtagerne bag servitize.dk.

 

Serviceydelser er et forretningsområde, som både skaber stabile indtægter og mere loyale kunder. Derfor er markedet også voksende. Ifølge Danmarks Statistik er salget af serviceydelser i danske virksomheder steget med 31 procent fra 2020 til 2022.

Den nye uddannelse får navnet ’Aftermarket Serviceuddannelsen’, og den henvender sig særligt til de virksomheder, som fremstiller – eller importerer – servicekrævende produkter. Undervisningen henvender sig til enhver, der udvikler, sælger, implementerer eller administrerer serviceydelser.

– Ude i virksomhederne kender de selvfølgelig til service, men på uddannelsen ser vi blandt andet på den mere strategisk indsats. Vi inddrager den nyeste forskning på området, og det sker med afsæt i helt konkrete cases – og de eksempler, som deltageren selv bringer med ind i undervisningen, siger Lars Jespersen, som er uddannelseschef hos IBA.

 

Salg af serviceydelser har et stort potentiale for mange virksomheder, og derfor har IBA udviklet en uddannelse, som dækker forretningsområdet. Da Dansk Industri spurgte sine medlemmer i 2019, vurderede tre ud af fire virksomheder, at de i løbet af ti år vil tabe terræn, hvis ikke salget af serviceydelser øges.

 

En vigtig del af strategien

Den fulde uddannelse består af fire fag, som kan tages samlet eller enkeltvis. Andrew Hoff fra FORCE Technology har været med til at udvikle uddannelsen, og han underviser selv i faget ’Servitization som strategisk forretningsudvikling’, der udbydes som det første fag fra den 16. maj.

– Faget handler om strategisk at udvikle din virksomhed fra at sælge produkter på baggrund af pris, kvalitet og levering til at sælge komplette løsninger. Det er til gavn for dine kunder, samtidig med at du knytter dem tættere til din virksomhed, fortæller Andrew.

 

Jens Lassen (siddende) er blandt underviserne på den nye uddannelse. Mange studerende kender ham fra andre salgsfag på IBA.

 

De øvrige fag kommer omkring strategisk forretningsudvikling, organisering og strategisk salg. På det sidstnævnte fag underviser lektor Jens Lassen, der har flere års erfaring i at underviser i salg på IBA.

– Færre og færre virksomheder, der enten producer eller importerer servicekrævende produkter, kan i dag nøjes med at fokusere på det fysiske produkt. I deres strategi er de nødt til at inkludere de tilhørende serviceydelser på lige fod med det fysiske produkt, fastslår Jens Lassen.

Den nye uddannelse er Danmarks eneste akkrediterede uddannelse, som har fokus på industriel aftermarket service.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist