

Stefan Eberle kræver meget af sine studerende. Til gengæld giver han også meget igen. Og der er få ting, han finder mere motiverende end at se de studerende udvikle sig fra første lektion til sidste eksamen. De studerende er begejstrede, derfor er Stefan finalist i Årets IBA Underviser 2020.
Det kan godt være, at en fodboldtræner står på sidelinjen, når kampen spilles, men hans rolle må ikke undervurderes. Hans arbejde er nemlig vigtigt for, om kampen bliver vundet. Når Stefan Eberle står foran sine markedsføringsøkonom-studerende på IBA Erhvervsakademi Kolding, ser han sig selv som fodboldtræneren.
– Jeg plejer at sige til dem, at det er jer, der skal spille kampen, men jeg skal nok forberede jer og give de gode råd og det overblik, I skal bruge. Og så skal vi forsøge at vinde kampene, siger Stefan Eberle om sin rolle som underviser og uddyber:
– Jeg lærer dem også, at alle ikke kan vinde hver gang, så man skal kunne tage et nederlag med oprejst pande, lære af det og forsøge at vinde næste gang.
De studerende på Markedsføringsøkonom har været så glade for deres ”træner”, at rigtig mange af dem har valgt at indstille Stefan til prisen som Årets IBA Underviser 2020.
Stefan har mange års erfaring fra erhvervslivet og har blandt andet arbejdet for Beauvais, Q8, Bates Reklame, Mærsk og i egen virksomhed. I år har han 10-års jubilæum på IBA – og det havde han faktisk ikke lige regnet med.
Mange af de studerende roser i indstillingerne Stefan for at have fuldstændig styr på de seneste tendenser og inddragelse af eksempler fra virkeligheden. Mindst lige så mange nævner hans evne til at motivere og skabe relationer med de studerende. Og det er også noget, han synes er vigtigt.
– Jeg går meget op i det faglige udbytte og i at skabe tryghed hos dem. De skal have mulighed for at afprøve en masse og nogle gange fejle, for det lærer vi af. Jeg tror, de ser mig lidt som deres professionelle far, siger Stefan og fortsætter:
– Der er plads til humor, sjov og fis. Men de ved også, når vi skifter spor og fokuserer fuldstændig. Det bedste er, når vi rammer en flowzone, og alle i klassen glemmer tiden. Det er god indikator for, om det virker, siger han.
– Men jeg er rigtig glad for at undervise. Jeg synes, det er enormt motiverende at følge de studerende og være med til at udvikle dem. Jeg forsøger altid at gøre det så interessant som muligt og fylde deres værktøjskasse op, siger han.
At Stefan Eberles undervisning virker, overrasker ikke uddannelseschef Mikael A. Rasmussen. Han har kendt Stefan længe og har også gode bud på, hvorfor de studerende får meget ud af lektionerne.
For det første lægger han vægt på, at Stefan stiller krav til de studerende om at være aktive. Og samtidig skaber et godt og trygt miljø, hvor de også har lyst til at være det.
– Derudover er han rigtig dygtig til at relatere undervisning og projekter til praksis og rigtige virksomheder. Han sætter altid ære i at få bundet teorier og metoder på cases fra den virkelige verden. Det er med til at gøre undervisningen spændende og relevant, siger Mikael A. Rasmussen.
Og forbindelsen til rigtige virksomheder er ganske rigtigt noget, Stefan går meget op i. Derfor har han opbygget gode relationer til både lokale, nationale og internationale virksomheder, der bidrager til cases, projekter og eksamen.
Stefan Eberle har også undervist på universitet, men han mener, at holdundervisningen på et erhvervsakademi som IBA kan noget særligt.
– Det er svært at fornemme noget, når man står foran 350 på et universitet uden nogen interaktion. Jeg synes, det er vigtigt, at der er et output, ping-pong og følelsen af, at jeg har rykket nogle, siger han før snakken igen går på fodboldtrænere, Bayern München og argentinske fra 1970’erne.
Født i 1963
Stefan er vokset op i Tommerup på Fyn og bor i dag i Nyborg med sin kæreste. Han er far til Freja på 4 år, Emma på 21 år, Sarah på 22 år og Maria på 24 år.
Uddannet Cand. Merc. i marketing.
Stefan er lektor og underviser på uddannelsen til Markedsføringsøkonom, hvor han primært underviser internationale studerende samt på Summerschool og EDS.
Han har erfaring fra store virksomheder som Mærsk og Beauvais – på sidstnævnte var han produktansvarlig for ketchuppen, der er en evig konkurrent til amerikanske Heinz.
I fritiden spiller han golf og har tidligere været ganske habil fodboldspiller. I dag følger han kun fodbold fra sidelinjen, hvor favoritklubberne er Bayern München og Tottenham. Han har også en lille jolle og bruger derudover tiden med familien.
I 2019 stiftede Uddannelses- og Forskningsministeriet en underviserpris, der hvert år bliver uddelt til én underviser fra de i alt 8 danske erhvervsakademier.
For at finde vores egen kandidat til prisen har vi på IBA oprettet den lokale konkurrence Årets IBA Underviser.
Baseret på indstillinger fra studerende på både fuldtidsuddannelserne og efter-videreuddannelserne bliver der blandt underviserne udvalgt 5 finalister til vores lokale pris.
Ann Damgaard
René Boisen
Lars Bach
Kelli Terkelsen
Stefan Eberle
En lokal jury finder vinderen af Årets IBA Underviser. Den vinder sender vi videre til den landsdækkende jury, som skal vælge den endelige vinder af underviserprisen blandt de 8 lokale vindere fra landets erhvervsakademier.
Vinderens navn bliver afsløret ved en prisoverrækkelse hos Uddannelses- og Forskningsministeriet i 2021.
I 2021 vandt IBA’s Lars Bach Undervisningsprisen. Læs mere her.
Præmien til den landsdækkende vinder er en halv million kroner. 200.000 kroner som en personlig hæderspris til underviseren, og 300.000 kroner til at udvikle det gode og engagerende undervisermiljø på det vindende akademi.