

Naturligvis var hans halvandet år gamle datter med, da 24-årige Jeppe Vestergaard var til dimission som nybagt Finansøkonom. For gennem det meste af studietiden har den lille pige haft sin egen hovedrolle at spille.
Jeppe, der er en yngre første gangs far end gennemsnittet, fik sin lille Andrea undervejs i studierne på IBA Erhvervsakademi Kolding. Og selv om han ikke har tænkt sig at tale corona op på hverken den ene eller anden måde, så gav pandemien trods alt visse fordele, når man som Jeppe skulle kombinere en videregående uddannelse med både bleskift og en trøstende favn.
Naturligvis var hans halvandet år gamle datter med, da 24-årige Jeppe Vestergaard var til dimission som nybagt Finansøkonom. For gennem det meste af studietiden har den lille pige haft sin egen hovedrolle at spille.
Jeppe, der er en yngre første gangs far end gennemsnittet, fik sin lille Andrea undervejs i studierne på IBA Erhvervsakademi Kolding. Og selv om han ikke har tænkt sig at tale corona op på hverken den ene eller anden måde, så gav pandemien trods alt visse fordele, når man som Jeppe skulle kombinere en videregående uddannelse med både bleskift og en trøstende favn.
– At vi havde online-undervisning en del af tiden, gjorde det nemmere for mig at få det hele til at nå sammen, fastslår han og uddyber:
– Jeg har jo været hjemme hele tiden, mens min kone har været på barsel. Det betyder, at jeg i høj grad har haft mulighed for at hjælpe til undervejs, og så har jeg siddet ved computeren, når der har været ro til det.
Da samfundet igen åbnede op, prioriterede han køreturen fra hjemmet i Vejen til IBA i Kolding for at nå frem til undervisningen. Så måtte han i stedet tilpasse sit hjemmearbejde, sådan at det harmonerede med den tid, han skulle bruge på sin lille datter.
– Der er sikkert andre, som ville gøre det anderledes, men min erfaring har været, at det er undervisningen på klassen, der har givet mig mest. For der får man stoffet præsenteret af en dygtig underviser, og man kan stille spørgsmål og diskutere med sine kammerater.
Med sig i bagagen har den 24-årige finansøkonom haft en blandet buket af fritidsjob. Og hans egen oplevelse er, at de alle sammen har bidraget med noget positivt. Han har blandt andet arbejdet på et lager, han har været ledsager for en handicappet, og han har været lærervikar på sin gamle skole i Rødding.
– Det har alt sammen givet mig nogle kompetencer, som jeg har været glad for bagefter. Man kan lære noget af alting, fortæller han.
Og det er da også tiden som lærervikar, Jeppe hiver frem, når han skal give et bud på, hvorfor det netop var ham, der modtog årgangens studiepris for at gøre en særlig indsats for hele holdet.
– Jeg har nok hjulpet nogle af mine klassekammerater med at holde humøret oppe og med at komme igennem nogle opgaver, som har været lidt svære at forstå. I min studiegruppe har vi hjulpet hinanden godt ud fra vores forskellige kompetencer, og der har jeg nok været hjulpet af, at jeg har været lærervikar, så det har ikke været fremmed for mig at tale opgaverne igennem på den måde, siger Jeppe Vestergaard.
Nu skal han overveje sit eget næste skridt. Som finansøkonom er der mange muligheder, og han spekulerer både på revision, ejendomsadministration og et job i banken.
– Der er mange job, som lyder rigtig interessante, så jeg synes, at paletten er rimelig åben. Det er fordelen ved at tage en uddannelse, der er så bred, at man har mange muligheder for at vælge bagefter, siger han.