Sjældent har eksportsalg fyldt så meget i medierne, som siden debatten er begyndt at rulle om de internationale toldsatser. Det er en debat, som har givet genlyd over hele verden. Og det understreger blot, at der er brug for eksportsælgere, der altid er på tæerne – og klar til at indstille sig på forandringer på tværs af grænserne.
Dét er en af de vigtige pointer, når IBA Erhvervsakademi Kolding underviser i akademifaget ”Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt”.
Og så er lovgivning endda blot én af mange markører, når man taler om eksportsalg. Det fortæller Casper Christensen, som har taget akademifaget hos IBA.
Til dagligt arbejder Casper som sælger hos vestjyske Priess A/S, der er eksperter, når det gælder infrastruktur i større skala. Han forhandler transformerstationer i både ind – og udland. Og Casper har erfaret, at når det gælder eksportsalg, så spiller kultur en vigtig rolle.
– Vi er alle sammen forskellige. Og det gælder bestemt også, når vi krydser landegrænserne. Som sælger skal man være lige så opmærksom på kulturforskelle, som man skal være på toldsatser og andre faktuelle spilleregler, der gælder på et eksportmarked, fortæller Casper.
Han har arbejdet med eksportsalg i halvandet år, og han valgte akademifaget på IBA for at udvikle sine kompetencer på området. Casper fremhæver det gode samspil med både underviseren og de øvrige deltagere, som er klar til at dele deres egne erfaringer med resten af holdet.

– På efteruddannelsen fik jeg lært en masse, som har været lige til at bruge i min hverdag som sælger. I undervisningen har jeg ofte arbejdet med opgaver, som jeg alligevel skulle have løst på mit job – nu fik jeg bare gode input fra andre. Det er en stor styrke ved uddannelsen, at man kan integrere sine daglige arbejdsopgaver i undervisningen og på den måde nå frem til bedre løsninger. Jeg fik mange brugbare teknikker fra min underviser, men jeg har også hentet en masse nyttig viden i samtalerne med de andre på holdet. Folk har virkelig mange spændende erfaringer, som de gerne vil dele, fortæller Casper.
IBA udbyder akademifaget i samarbejde med Danish Export Association, som bidrager til undervisningen med opdateret viden på området.
AI indgår naturligt i undervisningen, for selvfølgelig er kunstig intelligens også blevet en medspiller for de eksportsælgere, som er klædt på til at bruge teknologien.
Vil du ha´mere viden?
