Akademiuddannelse i Kommunikation og formidling

Pressehåndtering i praksis

Vær med til at danne et hold!

Skriv dig op her, så giver vi dig besked, så snart vi er mange nok.

Jeg er ikke en robot

 

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA Stemningsbillede fra efteruddannelse

God håndtering af pressen er afgørende for virksomhedens omdømme.

På faget lærer du selvstændigt og professionelt at analysere, planlægge og håndtere virksomhedens kommunikation både til, med og via pressen og diverse medier, så du bliver i stand til at opfylde virksomhedens strategiske mål.

Du får en grundlæggende forståelse for mediernes samfundsrolle, dagsorden og arbejdsbetingelser og hvordan medierne har en stigende betydning i forhold til bl.a. den offentlige mening og for den politiske dagsorden.

Læs faget som del af akademiuddannelse i Kommunikation og formidling eller som et selvstændigt fag.

Du lærer desuden, hvordan virksomheden kan bruge pressen til at fremme organisationens forskellige mål som fx at opnå positiv omtale af virksomheden og dens produkter, forebygge kritiske sager og/eller påvirke offentligheden og derigennem det politiske system.

Rent praktisk får du et indblik i, hvordan du organiserer dit pressearbejde.

 

Du får bl.a. viden og forståelse for

  • Relevante begreber, metoder, modeller og teorier inden for pressehåndtering generelt, Marketing Public Relations, Issues Management, Krisekommunikation og Public Affairs gennem medierne.
  • Mediernes samfundsrolle og arbejdsbetingelser.
  • Generel pressehåndtering: det gode pressearbejde og den gode historie.
  • Strategier og midler til pressehåndtering.
  • Brug af presse og medier til understøtning af marketingindsatsen.
  • Brug af presse og medier til at fremme organisationens sag i offentligheden og i det politiske system.
  • Forebyggelse og håndringer af kriser i medierne.

 

Værdi for dig

  • Indblik i, hvordan medierne har en stigende betydning.
  • Forståelse for medieres samfundsrolle.
  • Indblik i organisering af pressearbejde.

 

Dét giver det din arbejdsgiver, at du læser Pressehåndtering i praksis

  • Du kan fra første dag implementere det, du lærer, i dit daglige arbejde.
  • Du kan indgå som en central rolle i virksomhedens pressehåndtering.
  • Erfaring med analysering, planlægning og håndtering af virksomhedens kommunikation.
  • Viden om, hvordan virksomheden kan bruge pressen til at fremme organisationens forskellige mål.

Hvorfor er god håndtering af pressen vigtigt?

God håndtering af pressen er vigtig af flere årsager:

  1. Image og omdømme: Pressen har en betydelig indflydelse på, hvordan offentligheden opfatter en virksomhed, en organisation eller en offentlig person. Ved at håndtere pressen godt kan man styre narrativet og opretholde eller forbedre sit image og omdømme.
  2. Krisehåndtering: I tilfælde af krise eller negativ opmærksomhed fra pressen er det afgørende at håndtere situationen på en effektiv måde for at begrænse skaderne på virksomhedens eller organisationens omdømme.
  3. Opbygning af tillid: Ved at opretholde åbenhed, gennemsigtighed og troværdighed i sin kommunikation med pressen kan man opbygge tillid og et positivt forhold til medierne, hvilket kan være gavnligt på lang sigt.
  4. Informationsformidling: Pressen spiller en central rolle i at formidle information til offentligheden. Ved at håndtere pressen godt kan man sikre, at vigtige budskaber og informationer når ud til målgruppen på en klar og præcis måde.
  5. Indflydelse og politisk påvirkning: For politikere, organisationer og virksomheder kan positiv omtale i pressen være afgørende for at opnå politisk indflydelse, fremme dagsordener eller støtte bestemte initiativer.

I det store og hele er god håndtering af pressen vigtig, fordi medierne spiller en central rolle i samfundet som formidlere af information, meningsdannere og vagthunde for offentligheden.

Billede fra efteruddannelse
HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Karrieremøde & uddannelsesplan

Går du med drømme om uddannelse eller opgradering inden for dit fag? Eller har du lyst til et brancheskifte, jobskifte eller en helt ny karriere?

Et uforpligtende karrieremøde kan være det rigtige for dig.

Læs mere om karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

 

Realkompetence-vurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Og er du interesseret i at komme i gang med en efteruddannelse på akademi- eller diplomniveau?

Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering (RKV).

Hør om dine muligheder for merit her

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Økonomisk tilskud til efteruddannelse

Mange har mulighed for at søge tilskud til deres efteruddannelse via OmstillingsfondenKompetencefondeStatens Voksen Uddannelsesstøtte og Tryghedspuljen.

Derfor har vi samlet de vigtigste oplysninger, så du ikke risikerer at overse muligheden.

Læs mere om dine muligheder her

Karina Vesterager

 

Skræddersyede uddannelser til virksomheder

Få et specialdesignet uddannelsesforløb for hele virksomheden eller et uddannelsesforløb til den enkelte medarbejder.

Vi tilretter det, så det passer bedst muligt ind i jeres hverdag og jeres forudsætninger.

Få et stræddersyet forløb

Billede af Morten Kier

 

Eksamensangst? Der er hjælp at hente

Du er ikke alene. Der er en del voksne studerende, som frygter eksamen.

Men der er hjælp at hente, og derfor hjælper Morten Kier studerende på efteruddannelserne med at overkomme angsten.

Læs mere om eksamensangst her

Kontakt og information


Profilbillede af Charlotte Bøgel Hald
Charlotte Bøgel Hald
cban@iba.dk
+45 72 11 82 62
Uddannelseskoordinator
Foto af Gitte Valentin
Gitte Valentin Sørensen
gvs@iba.dk
+45 72 11 82 63
Uddannelseskoordinator og administrativ leder
Studievejleder - efteruddannelse

Uddannelseschef


Foto af Lars Jespersen
Lars Jespersen
ljes@iba.dk
+45 24 29 70 31
Markedschef

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega