Akademiuddannelse i Salg og markedsføring
Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt
05.02.2026 - 27.03.26
Se undervisningsdage +
22.01.2026
10 ECTS
Afholdes den 16. april 2026
Se dine muligheder +
IBA indkøber litteratur forud for opstart til alle deltagere.
Fuld forplejning alle undervisningsdage.
Man hører om AI over alt. Men kommer kunstig intelligens også til at påvirke mig som eksportsælger? Den erfarne underviser Jens Lassen er ikke i tvivl: Svaret på spørgsmålet er et klokkeklart ja!
Derfor bliver generativ kunstig intelligens også en del af undervisningen, når IBA til februar åbner nyt hold i Eksport og internationalisering.
Detaljerne er ikke lagt fast, for det bliver den allernyeste viden på området, som vores AI-ekspert Jesper Outzen vil tage afsæt i.
Og ellers ligner faget sig selv. Faget er en 360 graders gennemgang af, hvordan man her i 20´erne skaber eksportsalg i en omskiftelig verden.
Her får du din værktøjskasse fyldt op med effektive metoder og teknikker til at arbejde professionelt og målrettet med dit eksportsalg, og du arbejder med problemstillinger fra din egen hverdag.


Med faget Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt får du en 360 graders gennemgang af, hvordan man laver eksportsalg i 20´erne i en verden, som aldrig har forandret sig hurtigere end netop nu grundet pandemier, krig, prisstigninger og forsyningsproblemer. Det har derfor heller aldrig været vigtigere, når man arbejder med eksportsalg, at træffe bevidste beslutninger så ressourcerne bruges bedst muligt og salgspotentialet udnyttes optimalt.
På faget får du fyldt din værktøjskasse op med effektive metoder og teknikker til at arbejde professionelt og målrettet med dit eksportsalg, og du får den nyeste viden på området.
Undervisningen tager i høj grad udgangspunkt i udfordringer og erfaringer fra din egen hverdag, som du kan sparre med ligesindede og underviseren omkring.
Eksport og internationalisering kan læses som et selvstændigt fag eller som en del af akademiuddannelse i Salg & markedsføring.
Faget er udviklet i samarbejde med Danish Export Association, som også bidrager med den nyeste viden på området.
Dét lærer du på faget
I faget Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt lærer du at arbejde med eksport på alle virksomhedens planlægningsniveauer – lige fra at vurdere den interne eksportparathed og eksportberedskab – til at bruge forskellige metoder til at analysere og vurdere de optimale eksportmarkeder for netop jeres virksomhed.
Du lærer desuden at vælge den rette eksportform samt den rigtige agent eller distributør, eller på anden måde træffe de rette valg i forbindelse med virksomhedens indgang på et nyt marked. Herunder også at udarbejde en effektiv go-to-market plan, der passer til netop jeres virksomhed, og som tager højde for nogle af de mange muligheder som de seneste år er opstået for at gøre dele af en sådan plan digitale og udnytte værktøjer som ChatGPT.
Endelig lærer du hvordan man får det optimale udbytte af sit igangværende eksportsalg ved bl.a. at motivere agenter, distributører, datterselskaber, egne sælgere og lignende til at få mest mulig fokus på dine produkter.
Og hele undervisningen tager udgangspunkt i, hvordan udenlandske kunder ser på det at købe fra en udenlandske leverandør og hvordan man håndterer barrierer og optimerer sit eksportsalg i en stadig mere global og digital verden, hvor kendskab til kulturforskelle mellem verdens lande – og hvordan man håndterer dem – bliver et stadig vigtigere konkurrenceparameter. Og hvor en stadig større del af dialogen med udenlandske kunder skal ske online – og uden tvivl kommer til det også efter Corona.
Kunstig intelligens bliver dermed en væsentlig del af undervisningen, når vi åbner nyt hold i Eksport og internationalisering
Alt dette får du ud af at tage faget
- Du bliver i stand til at håndtere forskellige metoder til at analysere og vurdere eksportmarkeder.
- Du lærer at vælge de rette eksportformer og eksportmarkeder og lave effektive go-to-market planer, der passer netop til jer – og verden som den ser ud netop nu, herunder hvordan I kan tage hensyn til de konstante forandringer, der sker i omverdenen – f.eks. på Danmarks største eksportmarkeder USA og Tyskland.
- Du bliver bedre klædt på til at håndtere eksportbarrierer i praksis.
- Du bliver i stand til at optimere dit eksportsalg og skabe endnu bedre resultater i en foranderlig verden.
Faget Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt giver dig bl.a. viden og forståelse for
- Eksportstrategier og eksportformer.
- De øjeblikkelige megatrends som påvirker danske virksomheders eksportsalg.
- Internationaliseringsprocesser og internationalisering af værdikæden.
- Hvordan udenlandske kunder ser på det at skulle købe fra en udenlandske leverandør.
- Markedsanalyse og valg af eksportmarkeder.
- Udarbejdelse af go-to-market planer, også hybride planer.
- Udvælgelse samt styring og motivering af agenter og distributører.
- Identifikation og validering af kundeemner.
- International key account management.
- Kultur og kulturforskelle.
- Globaliseringen og fremtidens vækstmarkeder.
- Digitaliseringens rolle i fremtidens eksportsalg.
- Den løbende evaluering – og optimering – af eksportsalget.
Værdi for virksomheden er en medarbejder, der bl.a.
- Får fyldt værktøjskassen med effektive metoder til at arbejde professionelt og målrettet med eksportsalg, herunder træffe de rette strategiske valg omkring f.eks. eksportmarked og eksportform samt anvendelse af digitale værktøjer, ChatGPT og lignende.
- Har en opdateret viden om at arbejde med eksportsalg, tilpasset udfordringerne i 20´erne.
- Bliver mere effektiv og bevidste omkring forbrugte ressourcer i eksportsalget.
Hvem henvender faget sig til?
Fager både for dig, der arbejder strategisk med eksport og eksportsalg, og dig der arbejder mere taktisk operationelt, og ønsker at professionalisere og styrke dit arbejde samt få papir på dine kompetencer.
Det kan fx være dig, der er eksportsælger, salgschef, projektleder, direktør eller marketingansvarlig. Og som sidder fx med spørgsmål om, hvordan du kommer i gang med eksport på et bestemt marked, hvilke partnere i udlandet du skal samarbejde med eller hvad fordelene er ved at få en agent etc.
Under forløbet vil du få adgang til den tilhørende E-bog, som er en guide, der hjælper dig godt i gang med studieteknik, studieforberedelse og projektskrivning.
Se videoen om eksport som en strategisk vækstmulighed
Se med her når Jens Lassen fortæller om eksport som en strategisk vækstmulighed. Modellerne og teorierne er en del af faget Eksport og internationalisering – Strategisk, taktisk og operationelt.
Faget udbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med Business Danmark. Du behøver dog ikke at være medlem af Business Danmark for at kunne tilmelde dig i salgsfaget.
Praktisk information
Kontakt og information
Undervisere
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?