Tilbud til voksne studerende med eksamensangst


Du bryder dig virkelig ikke om at gå til eksamen, og måske har du ligefrem regulær eksamensangst.
Du er ikke alene. Der er en del voksne studerende på IBA´s efter- og videreuddannelser, som frygter eksamen. Måske er der endda nogen, som frygter eksamen så meget, at det afholder dem fra i det hele taget at begynde på en uddannelse.
Vejledning kan ændre tankemønstre
Derfor tilbyder IBA nu de voksne studerende hjælp. Morten Kier er lektor og vejleder for IBAs unge fuldtidsstuderende, og som noget nyt har du som studerende på efter- og videreuddannelse også mulighed for at få en samtale med Morten.
– Angst er ikke rationel, og den næres af frygt. Til gengæld er det en helt naturlig tilstand, som hænger samme med, hvordan vores hjerne fungerer, forklarer han.
Hjernen er altså udgangspunktet for eksamensangsten, men det er også den, som er løsningen. Morten arbejder nemlig blandt andet med det kognitive princip:
– Vores tanker er afgørende for vores følelser, som bliver til vores adfærd. Så hvis du fortæller dig selv med dine tanker, at du er nervøs for eksamen, så føler du dig nervøs, og du vil med sikkerhed opleve de rystende hænder, den tørre mund og den dirrende stemme.
– Derfor handler det om at øve sig i at ændre sine tankemønstre, siger han.
Hvis du er nervøs for eksamen, kan du for det første snakke med din underviser om det. Måske vil det alene være nok til, at du kan ændre dine tanker. Hvis din angst er stor, kan du få vejledning af Morten Kier.
4 skridt til en bedre eksamensoplevelse
- Du skal lære at identificere tankerne. Det vil sige, du skal blive bevidst om, hvilke tanker du egentlig har, når du er angst.
- Du skal lære at analysere tankerne og den betydning, du tillægger dem. Det vil sige, at du skal spørge dig selv ”hvorfor er jeg bange?” og ”er der overhovedet grund til at være bange?”
- Du skal lære at ”ændre tankerne”. Det vil sige, at du skal øve dig i at tænke alternative tanker: ”Måske er min tolkning af situationen ikke korrekt …”
- Du skal lære at ændre handlingen, der er forbundet med tankerne. Det kan du gøre ved for eksempel at spørge dig selv ”hvad kan jeg gøre anderledes i denne situation?”
– De 4 skridt bygger på kognitiv metode, som er én af flere farbare veje, siger Morten Kier og tilføjer, at andre veje kunne være en styrkebaseret tilgang, en meta-kognitiv eller en mere eksistentiel vinkel.
– Hvad der skal i spil afhænger af, hvad jeg fornemmer hos den studerende, forklarer han.
Generelle spørgsmål om efteruddannelse
Kontakt os
Vil du ha´mere viden?