Industriel aftermarket serviceuddannelsen

Aftermarket serviceuddannelsen

Før kunne produktions- og handelsvirksomheder drive forretning alene ved at sælge produkter. Men i dag skal virksomheder i lige så høj grad tænke serviceydelser ind i deres forretningsmodel.
Et øget fokus på salg og håndtering af serviceaftaler bidrager til at styrke en virksomheds konkurrencekraft. Det er den dynamik, uddannelsen ’Aftermarket service’ tager afsæt i.

Fire undervisere drøfter uddannelsen Industriel aftermarket serviceuddannelsen

Danmarks eneste akkrediterede uddannelse med fokus på industriel aftermarket service

I dag skal virksomheder i stigende grad tænke serviceydelser ind i deres forretningsmodel. Dels for at efterkomme kundernes behov, dels for at differentiere sig og bevare eller øge konkurrencekraften, og dels for at sikre en mere stabil indtægt. Samtidig er det også en konkret måde for mange virksomheder at få mere fokus på bæredygtighed. Det er præcis, hvad “Aftermarket serviceuddannelsen” tager afsæt i. Uddannelsen er den eneste af sin slags i Danmark.

Industriel aftermarket serviceuddannelsen består af fire fag. Fagene tilbydes som enkeltstående, selvstændige fag og kan også tages som en hel uddannelse.

 

Målet er at skabe mere værdi for kunderne, øge kundeloyaliteten og opnå en mere stabil indtægt for virksomheden.

Ved at implementere servitization kan virksomheder differentiere sig fra konkurrenterne, skabe nye vækstmuligheder og i mange tilfælde også fremme en mere bæredygtig forretningsmodel. For eksempel kan en virksomhed tilbyde vedligeholdelsesaftaler, monitorering via IoT-teknologier eller rådgivningstjenester som en del af deres produktudbud.

I takt med øget fokus på bæredygtighed og kundernes stigende krav om helhedsløsninger bliver servitization en vigtig del af moderne forretningsudvikling – især inden for den industrielle sektor, hvor service spiller en afgørende rolle i kundernes oplevelse og virksomhedens konkurrenceevne.

Uddannelsen er udarbejdet i samarbejde med Eksportforeningen, Odense Robotics, servitize.dk, Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter fra Industriens Fond og IBA Erhvervsakademi Kolding

Danish Export Acacemy logo

Odense Robotics

Servitize logo

IBA logo

Uddannelsen består af 4 fag med hver sit fokusområde

  • Servitization er Aftermarket service som strategisk forretningsudvikling. Emnerne er vækst, innovation og forretningsmuligheder via aftermarket service.
  • Organisering. Her bliver der arbejdet med, hvordan serviceopgaverne bedst integreres i organisationen.
  • Service management. Her fokuseres på implementering, håndtering og drift af serviceydelser.
  • Strategisk salg. Fokus er her rettet mod virksomhedens arbejde med salg til Aftermarket.

Undervisningen omfatter også emner som kommunikation, bæredygtighed, brug af digitale værktøjer og anvendelse af kunstig intelligens på tværs af de fire fag. Emnerne bliver naturligvis behandlet, så de giver praktisk værdi for deltagerne, som skal arbejde med udvikling, håndtering og salg af aftermarket serviceydelser i deres hverdag.

Uddannelsesforløbet udbydes af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med flere interesse- og erhvervsorganisationer, og det er fleksibelt, så deltagerne kan vælge enten at tage alle fire fag eller blot et, to eller tre af dem. Det er muligt at gennemføre hele forløbet med fire fag på et år ved siden af normalt arbejde. Der er tilskudsmuligheder til uddannelsesudgiften fra forskellige fonde.

Uddannelsesforløbet henvender sig til enhver, der udvikler, sælger, implementerer eller administrerer serviceaftaler uanset titel.

Hvilken viden får du med fra faget?

  • Indsigt i værdien af serviceydelser (for både kunden og egen virksomhed).
  • Konkrete værktøjer til det daglige arbejde.
  • Kvalificeret sparring fra både undervisere, de øvrige deltagere samt eksterne indlægsholdere, som løbende deler ud af deres erfaringer.
  • Papir på egne kompetencer og optjening af ECTS-points (til CV og til brug ved videre uddannelse).

 

Udbytte for virksomhederne, der har deltagere på uddannelsen

  • Fremtidssikrede ansatte, som arbejder proaktivt med servicebegrebet.
  • Ansatte, som bidrager til en mere stabil indtægt og en mere bæredygtig forretningsmodel.
  • Ansatte, som bidrager til øget kundetilfredshed og kundeloyalitet.
  • En højere kvalitet i serviceopgaverne og dermed øget konkurrencekraft.
  • Under uddannelsen arbejder deltagerne løbene med at løse konkrete opgaver fra hverdagen (derfor kan det også være en god idé at sende to eller flere afsted på samme tid).

Mød Andrew Hoff fra FORCE Technology. Andrew har stået i spidsen for et stort projekt om servitization støttet af Industriens Fond Projektet har på mange måder overbevist IBA om potentialet for en ny uddannelse, som Andrew her fortæller om. Uddannelsen består af fire fag, der kan tages enten samlet eller hver for sig alt efter behov.

Spørgsmål til Andrew om Industriel aftermarket serviceuddannelsen

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Karrieremøde & uddannelsesplan

Går du med drømme om uddannelse eller opgradering inden for dit fag? Eller har du lyst til et brancheskifte, jobskifte eller en helt ny karriere?

Et uforpligtende karrieremøde kan være det rigtige for dig.

Læs mere om karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

 

Realkompetence-vurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Og er du interesseret i at komme i gang med en efteruddannelse på akademi- eller diplomniveau?

Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering (RKV).

Hør om dine muligheder for merit her

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Økonomisk tilskud til efteruddannelse

Mange har mulighed for at søge tilskud til deres efteruddannelse via OmstillingsfondenKompetencefondeStatens Voksen Uddannelsesstøtte og Tryghedspuljen.

Derfor har vi samlet de vigtigste oplysninger, så du ikke risikerer at overse muligheden.

Læs mere om dine muligheder her

Karina Vesterager

 

Skræddersyede uddannelser til virksomheder

Få et specialdesignet uddannelsesforløb for hele virksomheden eller et uddannelsesforløb til den enkelte medarbejder.

Vi tilretter det, så det passer bedst muligt ind i jeres hverdag og jeres forudsætninger.

Få et stræddersyet forløb

Billede af Morten Kier

 

Eksamensangst? Der er hjælp at hente

Du er ikke alene. Der er en del voksne studerende, som frygter eksamen.

Men der er hjælp at hente, og derfor hjælper Morten Kier studerende på efteruddannelserne med at overkomme angsten.

Læs mere om eksamensangst her

Kontakt og information


Foto af Lene Albæk Jensen
Lene Albæk Jensen
laje@iba.dk
+45 72 11 82 89
Uddannelseskoordinator

Uddannelseschef


Foto af Lars Jespersen
Lars Jespersen
ljes@iba.dk
+45 24 29 70 31
Markedschef

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega