Industriel aftermarket serviceuddannelsen
Vækst, innovation og forretningsmuligheder i praksis (Aftermarket)
Servitization som strategisk forretningsudvikling
08.05.2026 - 12.06.26
Se undervisningsdage +
24.04.2026
5 ECTS
Afholdes 26. juni 2026
Se dine muligheder +
Prisen er eksklusive litteratur.
Du modtager velkomstinformation ca. 10 dage før 1. undervisningsaften. Her kan du se, hvilken litteratur du skal købe inden holdstart. Litteraturudgift udgør ca. kr. 500-800.
Hvis du ønsker betaling via faktura, så udstedes og sendes denne senest ved studiestart. Betalingsfrist 14 dage fra udstedelsesdato.
Vi tager forbehold for ændringer.


Dette fag er din nøgle til at forstå, hvordan service kan blive en strategisk drivkraft for vækst og konkurrencefordele. Du lærer at identificere og udnytte nye forretningsmuligheder med fokus på bæredygtige og innovative processer i industriel aftermarket service. Faget giver dig værktøjerne til at udvikle servicemål og strategier, der skaber værdi for både kunder og virksomhed.
“Servitization som strategisk forretningsudvikling” er en del af Industriel aftermarket serviceuddannelsen. Faget tilbydes også som et selvstændigt fag.
Faget “Servitization som strategisk forretningsudvikling” er fra faget “Vækst, innovation og forretningsmuligheder i praksis” som er en del af akademiuddannelsen i Innovation, produkt og produktion.
Undertekster til videoen er på vej
Dét lærer du på faget Servitization som strategisk forretningsudvikling
- Definition af service, serviceydelser, serviceaftaler m.m.
- Udviklingstendenser indenfor service.
- Strategiske vækstmuligheder via nye forretningsmodeller med udgangspunkt i aftermarket service, cirkulær økonomi og andre innovative processer.
- Servicemodenhedsrejsen.
- Udvikling og opstilling af servicemål og servicestrategier.
- Udvikling og opstilling af operative servicehandlingsplaner, herunder afdækning af ressourcer, aktiviteter og samarbejdspartnere.
- Opfølgning via service KPI.
- Ledelse, samarbejde og kommunikation ifm. servitization.
Faget giver dig denne viden og forståelse
- Hvad service og serviceydelser betyder i en forretningsmæssig kontekst.
- Hvordan strategiske vækstmuligheder kan identificeres og realiseres gennem innovative forretningsmodeller.
- Hvordan cirkulær økonomi og servicemodenhed kan bidrage til bæredygtighed og øget kundeværdi.
- Udvikling af operative handlingsplaner og brugen af KPI’er til at måle og forbedre servicemål.
- Hvordan ledelse og kommunikation spiller en afgørende rolle i servitization-processer.
Dét får din arbejdsgiver ud af, at du læser faget
- En medarbejder, der proaktivt arbejder med at omsætte service til vækstmuligheder og øget konkurrencekraft.
- Større indsigt i, hvordan service kan bidrage til mere stabile indtægtsstrømme og øget kundeloyalitet.
- Konkrete værktøjer til at udvikle og implementere servicemål og strategier, der styrker virksomhedens markedsposition.
- Øget fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi som en del af virksomhedens serviceforretning.
Hvem henvender faget og uddannelsen sig til?
Uddannelsesforløbet i Industriel aftermarket serviceuddannelsen er for dig, der arbejder med serviceaftaler – uanset hvilken jobtitel du har. Fagene og uddannelsen henvender sig både til dig, der udvikler og designer serviceaftaler, til dig, der står for salg og implementering af dem, samt til dig, der administrerer og vedligeholder eksisterende aftaler. Uanset om du arbejder som servicekoordinator, salgsansvarlig, projektleder, tekniker eller har en anden rolle inden for industriens aftermarket-segment, giver uddannelsen dig værdifulde kompetencer, der kan styrke både din personlige og virksomhedens succes. Med fokus på både teori og praksis klæder uddannelsen dig på til at skabe, levere og optimere serviceaftaler, der skaber værdi for kunder og virksomheder.
Mød Andrew Hoff fra FORCE Technology. Andrew har stået i spidsen for et stort projekt om servitization støttet af Industriens Fond Projektet har på mange måder overbevist IBA om potentialet for en ny uddannelse, som Andrew her fortæller om. Uddannelsen består af fire fag, der kan tages enten samlet eller hver for sig – alt efter behov.

Spørgsmål til Andrew om Industriel aftermarket serviceuddannelsen
Hvad er Servitization som strategisk forretningsudvikling?
Faget Servitization som strategisk forretningsudvikling drejer sig om at undersøge og forstå, hvordan virksomheder kan opnå vækst og skabe nye forretningsmuligheder gennem innovation. Dette inkluderer at analysere forskellige tilgange til at identificere og udnytte markedsbehov, udvikle innovative produkter eller tjenester samt implementere strategier for at sikre vedvarende vækst og konkurrencefordele.
Uddannelsen er udarbejdet i samarbejde med Eksportforeningen, Odense Robotics, servitize.dk, Fremtidens Bæredygtige Servicekoncepter fra Industriens Fond og IBA Erhvervsakademi Kolding
Stemningsbilleder fra IBA
Praktisk information
Kontakt og information
Undervisere
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?