Diplomuddannelse i Digital konceptudvikling

Forretningsforståelse og digital strategi

Ansøgningsfrist
21.08.2025
ECTS
5 ECTS
Eksamen
9. oktober 2025

 

Billede over to studerende der arbejder med lommeregner og computer. Billede over to studerende der arbejder med lommeregner og computer.

Uanset om du er ansat i en marketing- eller kommunikationsafdeling eller på bureau er det afgørende, at du har en dyb forretningsforståelse. Kun med den forståelse kan du udvikle digitale strategier og kampagner, der skaber værdi.

Det handler valgfaget Forretningsforståelse og digital strategi om.

For hvad er hemmeligheden bag en virksomheds succes i det digitale æra? Hvordan navigerer virksomheder med lethed gennem den komplekse labyrint af online muligheder? Forretningsforståelse og digital strategi er nøglerne til at trives i den digitale tidsalder. Det handler om at forstå din virksomhed indefra og udefra og anvende den viden til at forme en målrettet digital tilstedeværelse, der opfylder dine mål og leverer værdi til dine kunder.

Du kan tage faget som en del af din diplomuddannelse i Digital konceptudvikling eller som et selvstændigt fag.

 

 

Grundlaget for succesfuld digital strategi

At have en solid forretningsforståelse som fundament for virksomhedens digitale strategi er afgørende i dagens digitale landskab. Det er nærmest umuligt at udvikle en vellykket digital strategi uden først at forstå din virksomhed, dens mål og dens omgivelser. Det hjælper med at forme din tilgang, så den er målrettet, relevant og konkurrencedygtig i den digitale verden, og det giver dig mulighed for at træffe beslutninger, der vil styrke din virksomheds digitale tilstedeværelse.

 

Nøgleelementer i digital strategi

En effektiv digital strategi indeholder flere nøgleelementer, der arbejder sammen for at opnå virksomhedens digitale mål. Nogle af elementerne i en digital strategi er blandt andet:

  • Klare mål og målgrupper.
  • Konkurrenceanalyse.
  • Valg af digitale kanaler.
  • Indholdsstrategi.
  • Budget og ressourcer.
  • Taktik og handlingsplan.
  • Måling og analyse.
  • Optimering og tilpasning.
  • Risikostyring.
  • Samspil med andre forretningsområder:.

Det er selvsagt vigtigt, at den digitale strategi er skræddersyet virksomhedens specifikke mål og behov.

 

Dét lærer du på faget Forretningsforståelse og digital strategi

Evnen til at navigere i landskabet af digitale muligheder er afgørende for enhver virksomheds succes. Det kræver en dyb forståelse af digitale forretningsmodeller, evnen til at udvikle effektive digitale strategier og analytisk tæft til at drive datadrevne beslutninger. Samtidig skal man mestre kunsten at lede forandringer og transformation i en digital kontekst. Her dykker vi ned i de nøgleelementer, der vil hjælpe dig med at mestre denne digitale rejse:

  • Digitale Forretningsmodeller:
    De traditionelle forretningsmodeller er under konstant forandring. Digitale forretningsmodeller handler om at forstå, hvordan teknologi og internettet har ændret måden, virksomheder opererer på. Dette inkluderer begreber som platformøkonomi, abonnementsbaserede tjenester, e-handel og brugeradfærd på nettet. At lære om digitale forretningsmodeller er nøglen til at finde nye indtjeningsmuligheder og konkurrencefordele.
  • Digital Strategi og Analyse:
    En gennemarbejdet digital strategi er grundlaget for at opnå succes online. Dette omfatter planlægning af mål, målgrupper, kanaler og indholdsstrategier. Dette indebærer også at indsamle og analysere data om trafik, konverteringer, brugeradfærd og meget mere. Data giver indsigter, der kan bruges til at optimere og finjustere din digitale strategi for at opnå bedre resultater.
  • Digital Transformation og Forandringsledelse:
    Digital transformation handler om at integrere digitale teknologier og processer i alle aspekter af en virksomhed. Dette kan ændre måden, virksomheder driver forretning på og interagerer med kunder. Forandringsledelse er nødvendig for at navigere i denne transformation med succes. Det involverer at lede teams gennem forandringer, implementere teknologiske løsninger og opbygge en kultur, der er åben for innovation og tilpasning.

At beherske disse tre elementer er afgørende for hele virksomhedens digitale  tilstedeværelse. Det indebærer kontinuerlige indsatser for at forstå og tilpasse sig de skiftende digitale landskaber og en dyb forståelse af, hvordan teknologi former vores forretningsverden.

 

Skab værdi for din arbejdsgiver med en stærk digital strategi

  • Du har god forståelse for virksomhedens strategiske udfordringer og digital strategi
  • Et bedre samarbejde på tværs af faggrupper og med relevante aktører.
  • Du lærer hvordan du får mest ud af din virksomheds digitale tilstedeværelse.

 

Hvem kan læse Forretningsforståelse og digital strategi?

Faget henvender sig til alle der gerne vil have forståelse for og skabe gode resultater på digitale medier og med kommunikation på tværs af medier.
Måske er du marketing-, web- eller kommunikationsansvarlig i din virksomhed – eller også vil du gerne opnå en dybere forståelse af digitale værktøjer, teknologier og strategier.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

Kontakt og information


Foto af Malene
Malene Schøning Hansen
mhan@iba.dk
+45 72 11 82 65
Uddannelseskoordinator

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega