Diplomuddannelse i Digital konceptudvikling

Digital Marketing

Ansøgningsfrist
30.03.2026
ECTS
5 ECTS
Eksamen
1.6.2025

 

Studerende arbejder på efteruddannelserne på IBA Studerende arbejder på efteruddannelserne på IBA

Digital marketing er ikke til at komme uden om, og på dette valgfag på diplomuddannelsen i Digital konceptudvikling får du et overblik over de mange forskellige muligheder – både på strategisk og et mere konkret niveau.

Du lærer om forskellige metoder og løsninger for at få succes med digital marketing, og du kan især bruge din nye viden, hvis du arbejder med markedsføring via online platforme.

Digital marketing kan læses som et selvstændigt fag eller som en del af diplomuddannelse i Digital konceptudvikling.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing er en markedsføringsstrategi og praksis, der bruger digitale kanaler, teknologier og platforme til at promovere produkter, tjenester eller brands til en målgruppe. Det omfatter en bred vifte af aktiviteter og taktikker, der sigter mod at tiltrække, engagere og konvertere potentielle kunder online.

Her er nogle centrale elementer i digital marketing:

  • Websider og SEO (Søgemaskineoptimering):
    At have en professionel hjemmeside er afgørende. SEO involverer optimering af indhold og tekniske aspekter af din hjemmeside for at rangere højere i søgeresultaterne på søgemaskiner som Google, hvilket øger synligheden.
  • Content Marketing:
    Oprettelse og distribution af værdifuldt indhold som blogs, artikler, videoer og infografikker for at tiltrække og engagere din målgruppe. Godt indhold kan også hjælpe med at etablere din virksomhed som en autoritet inden for dit område.
  • Markedsføring på sociale medier:
    Brug af sociale medieplatforme som Facebook, Instagram og LinkedIn til at interagere med din målgruppe samt at annoncere for dine produkter eller tjenester.
  • E-mail Marketing:
    Send målrettede e-mails til din målgruppe for at opbygge relationer, øge brandbevidsthed og fremme produkter eller tjenester. Automatisering af e-mail-kampagner er også almindelig praksis.
  • Pay-Per-Click (PPC) annoncering:
    Opret annoncekampagner på platforme som Google Ads eller sociale medier, hvor du betaler, hver gang en bruger klikker på din annonce. Dette giver mulighed for nøjagtig målretning og kontrol over dit budget.
  • Affiliate Marketing:
    Samarbejd med andre virksomheder eller influencers, der markedsfører dine produkter eller tjenester i bytte for en provision baseret på salg eller klik.
  • Analytics og Dataanalyse:
    Brug af værktøjer som Google Analytics til at spore, analysere og evaluere resultaterne af dine digitale marketingkampagner. Dette hjælper med at optimere din strategi og investering.
  • Søgemaskine Marketing (SEM):
    Dette omfatter både PPC-annoncering og organisk SEO for at forbedre synligheden i søgemaskiner og drive mere trafik til din hjemmeside.

Digital marketing giver virksomheder mulighed for at målrette deres marketingindsats mod specifikke målgrupper, måle resultater nøjagtigt og tilpasse deres strategi løbende. Det har revolutioneret markedsføringen ved at tilbyde mere nøjagtige og omkostningseffektive måder at nå potentielle kunder på, især i en tid, hvor mange mennesker bruger internettet som en primær informationskilde og indkøbskanal.

Dét lærer du på faget Digital marketing

Vi kommer ikke i dybden med alle områder inden for digital markedsføring – men holder det primære fokus, så du lærer:

  • Du lærer om målgrupper og digitale kampagner.
  • Du får kendskab til de sociale medier.
  • Du lærer om datadreven markedsføring.
  • Du lærer om search og online annoncering.
  • Du får kendskab til re-targeting, e-mail marketing og etiske og juridiske overvejelser.

 

Skab værdi for din arbejdsgiver

En grundlæggende viden om redskaber og muligheder med digital marketing giver en række fordele for din arbejdsplads. Digital marketing giver dig en indsigt i målgruppers behov, som kan føre til mere målrettet og effektiv markedsføring.

  • Du får viden og redskaber til at udvikle og optimere virksomhedens marketingindsats.
  • Du får viden om de juridiske spørgsmål, der kan opstå, når man arbejder med digital markedsføring.

 

Hvem er faget Digital marketing relevant for?

Marketing-, web- og kommunikationsansvarlige med ambitioner om at skabe gode resultater med digitale medier og kommunikation på tværs af medier.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

Kontakt og information


Foto af Malene
Malene Schøning Hansen
mhan@iba.dk
+45 72 11 82 65
Uddannelseskoordinator

Undervisere


Foto af Jesper Outzen
Jesper Outzen
jeou@iba.dk
Adjunkt
Læs mere

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega