Akademiuddannelse i Salg og markedsføring

Marketingstrategi og forretningsudvikling

Ansøgningsfrist
03.11.2025
ECTS
10 ECTS
Eksamen
uge 2

 

Studerende der følger med i undervisningen.

Fra mavefornemmelser til strategiske marketingvalg

Du arbejder måske allerede med markedsføring – eller med aktiviteter, der kredser omkring det.

Men mangler du nogle gange overblikket? Den strategiske retning? Værktøjer, der kan løfte både dine beslutninger – og din rolle?

 

Marketing med mening – målrettet dig, der allerede arbejder med det

Marketingstrategi og forretningsudvikling er for dig, der ikke er marketingspecialist – men som gerne vil være bedre klædt på til marketing og at gå fra at udføre markedsføringsaktiviteter til også at kunne tænke og lede strategien bag. Med ro i maven og rygdækning i teorien.

 

Du får markedsføring i øjenhøjde – ikke teorier for teoriens skyld

Undervisningen tager afsæt i virkeligheden, med cases og praksisnære eksempler, og giver dig konkrete modeller og værktøjer, du kan bruge med det samme.
Du lærer at tage bedre beslutninger, argumentere for dem internt og skabe mere sammenhæng mellem virksomhedens drift og udvikling.

 

Læs Marketingstrategi og forretningsudvikling som del af akademiuddannelse i Salg & markedsføring eller som et selvstændigt fag.

Denne tilmelding er for dig, der er i job. Se den for dig, der er ledig

 

Hvorfor er en marketingstrategi vigtig?

En marketingstrategi fastlægger virksomhedens mål og retning inden for markedsføring. Den definerer ikke bare, hvad virksomheden vil opnå – men også hvordan.
Det er virksomhedens roadmap i et marked, hvor konkurrence, kundebehov og trends konstant bevæger sig.

 

En skarp marketingstrategi

  • Skaber retning og prioritering
  • Forbinder marketingindsatser med forretningsmål
  • Fokuserer på markedsudvikling og gør det muligt at agere frem for at reagere
  • Styrker brandet og positionen på markedet
  • Øger sandsynligheden for at ramme de rigtige kunder – på den rigtige måde

 

Dét får du som medarbejder ud af faget

  • En strategisk forståelse for markedsføring, forklaret i øjenhøjde.
  • Konkrete værktøjer, der styrker din rolle og beslutningskraft i hverdagen.
  • Evnen til at analysere og se sammenhænge mellem drift og udvikling.
  • Større gennemslagskraft i dialogen med ledelse, kolleger og samarbejdspartnere.

 

Dét får du som arbejdsgiver ud af faget

  • En medarbejder, der kan arbejde mere målrettet og værdiskabende med marketing.
  • En kollega, der kan bidrage til forretningsudvikling og tænke på tværs af afdelinger.
  • Strategiske input og konkrete forslag, der bygger på både viden og virkelighed.
  • Et stærkere grundlag for at professionalisere marketingindsatsen – uden at skulle ansætte nye specialister.

 

Mere end et kursus

IBA Erhvervsakademi Kolding er institutions-akkrediteret. Akkrediteringen har sin rod i de europæiske standarder, der skal give studerende og aftagere en garanti for gennemsigtighed, relevans samt fokus på viden og tilrettelæggelse.

ECTS står for European Credit Transfer System. Det er et internationalt pointsystem til meritoverførsel inden for de videregående uddannelser.

ECTS-point tildeles kun til de studerende, der gennemfører uddannelsen og består eksaminer eller tilsvarende bedømmelser. Man får derved ikke tildelt ECTS-point ved blot at følge undervisningen. Og det er bl.a. her, at IBA adskiller sig fra andre udbydere, der ikke tilbyder eksamen og dertilhørende ECTS point.

 

Dét lærer du på faget Marketingstrategi og forretningsudvikling

Du får redskaber og koncepter, der giver dig en solid forståelse af afsætningsstrategi og markedsføringsbegreber.
Du lærer at forstå og deltage i virksomhedens strategiske planlægningsproces – og at træffe beslutninger med afsæt i både forretningsanalysen og gennem markedsforståelse.

 

Du bliver i stand til at:

  • Analysere interne og eksterne forhold, der påvirker virksomhedens markedsføring, markedsforståelse og afsætning.
  • Gennemføre en planlægningsproces med fokus på sammenhæng, mål og retning.
  • Optimere salget af virksomhedens produkter – med en mere bevidst og målrettet indsats.

 

Vi arbejder bl.a. med:

  • Afsætningsstrategi.
  • Markedsføringsbegrebet.
  • Virksomhedens strategiske planlægning.
  • Økonomiske og juridiske forhold.
  • Systematisk og analytisk tilgang til markedsanalyse og markedsføring.

 

Tilmeld dig faget og gør marketing til en styrkeposition i både dit arbejdsliv – og for virksomheden.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

Kontakt og information


Profilbillede af Charlotte Bøgel Hald
Charlotte Bøgel Hald
cban@iba.dk
+45 72 11 82 62
Uddannelseskoordinator
Foto af Gitte Valentin
Gitte Valentin Sørensen
gvs@iba.dk
+45 72 11 82 63
Uddannelseskoordinator og administrativ leder
Studievejleder - efteruddannelse
Foto af Lene Albæk Jensen
Lene Albæk Jensen
laje@iba.dk
+45 72 11 82 89
Uddannelseskoordinator

Undervisere


Kira Skov Johansen
Ekstern underviser

Uddannelseschef


Foto af Lars Jespersen
Lars Jespersen
ljes@iba.dk
+45 24 29 70 31
Markedschef

Hvad er Marketingstrategi og forretningsudvikling?

Marketingstrategi og forretningsudvikling giver dig en strategisk forståelse for markedsføring og evnen til at forbinde marketingindsatser med virksomhedens overordnede forretningsmål. Det henvender sig især til dig, der arbejder med marketing eller kommunikation, men som ikke nødvendigvis er specialist – og som gerne vil blive bedre til at tænke og handle strategisk.

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega