Erhvervsakademiuddannelse
Markedsføringsøkonom
Markedsføringsøkonom er en kort videregående uddannelse. På uddannelsen som markedsføringsøkonom lærer du bredt om marketing, salg, ledelse, kommunikation og økonomi, og hvordan de forskellige områder arbejder sammen i virksomheden.
Der er både sommer- og vinteroptag på uddannelsen.
26.08.2025
Januar 2026
Kvote 2: 15.03.2025
Kvote 1: 05.07.2025
Vinteroptag: 08.12.2025
Gymnasial eksamen eller erhvervsuddannelse + Engelsk C og enten Matematik B eller Virksomhedsøkonomi B.Vis mere +
2 år
SU
Fuldtid, Fysisk


På denne uddannelse får du en helt grundlæggende forståelse for de mange faktorer, der påvirker en salgssituation. Du lærer, hvordan virksomheder arbejder med både nationale og internationale markeder. Og du får indsigt i, hvordan internationale virksomheder udarbejder strategier for blandt andet international handel og markedsføring.
Uddannelsen Markedsføringsøkonom fokuserer i høj grad på, at du bliver i stand til at håndtere interne opgaver, når det gælder markedsføring og salg – lige fra planlægning til eksekvering. På uddannelsen vil du blandt andet arbejde med konkrete cases, der tager udgangspunkt i autentiske virksomhedsscenarier.
Vi lægger vægt på, at du som markedsføringsøkonom straks kan bidrage til aktiviteterne i virksomheden og tilføre nye ideer og metoder til aktiviteter inden for flere markedsføringsdiscipliner som eksempelvis sociale medier eller PR.
Med markedsføringsøkonomuddannelsen kan du vælge at fortsætte med at specialisere dig på et af vores professionsbachelorforløb – enten i e-handel eller International handel og markedsføring.
Søg ind på kvote 2 senest d. 15. marts
Når du søger via Kvote 1 er det udelukkende dine karakterer fra den adgangsgivende uddannelse, der tæller.
På Kvote 2 derimod, har du mulighed for at beskrive flere af dine andre færdigheder såsom erhvervserfaring, udlandsophold, kurser, uddannelser, værnepligt eller højskoleophold.

Det lærer du på Markedsføringsøkonom uddannelsen
På uddannelsen til markedsføringsøkonom vil du bl.a. lære at udarbejde strategier indenfor salg og markedsføring i form af salgs- og markedsføringsplaner. Du vil desuden opnå en bred viden omkring marketingbeslutninger, og hvordan virksomhedens øvrige organer, såsom økonomi, organisation, omverden og lovgivning, har indflydelse på beslutningsprocessen.
Gennem praktiske problemstillinger vil du lære om digital markedsføring på et både strategisk og taktisk plan, og du vil blandt andet stifte bekendtskab med kampagneplanlægning via digitale værktøjer som Meta Business Suite og Google Analytics.
På Markedsføringsøkonom på IBA Erhvervsakademi Kolding arbejder vi med forskellige undervisningsmetoder, da vi tror på, at varieret undervisning skaber den bedste læring. På uddannelsen vil du blandt andet opleve følgende undervisningsmetoder:
- Klasseundervisning
- Gruppearbejde
- Forelæsninger
- Oplæg fra relevante personer
- Temadage
- Projektuger.
På IBA Erhvervsakademi Kolding fokuserer vi altid på praksisnær undervisning og konkrete opgaver, så alle studerende bliver klædt bedst muligt på til et fremtidigt job. Undervisningen er en løbende kombination af teori og praksis, hvor du i høj grad får lov til at inddrage relevante virksomheder i større projekter og opgaver. I dit afsluttende eksamensprojekt vil du ligeledes have mulighed for at inddrage virksomheder og personer med relevant erhvervserfaring.
Fagene på studiet bliver løbende udviklet i samarbejde med eksterne eksperter, så de er tilpasset virksomhedernes aktuelle behov.
Uddannelsen tilbydes også som online uddannelse. Læs mere her.