Akademiuddannelse i Innovation, produkt og produktion
Produktledelse
03.09.2025 - 16.09.25
Se undervisningsdage +
20.08.2025
5 ECTS
30. september
Se dine muligheder +


Akademiuddannelsen i Innovation, produkt og produktion tilbyder valgfaget Produktledelse, hvor du får forståelse for, hvilken rolle og forretningsmæssig betydning funktionen produktledelse har og forstå og udfylde deres egen rolle som central bidrager til virksomhedens forretningsmæssige målsætninger.
Faget giver dig en introduktion til processer, værktøjer og teknikker, som på en gang vil styrke den enkelte studerende og desuden virksomhedens forretning.
Du får forståelse for vigtigheden af at arbejde professionelt med produktansvar og hvordan de selv bidrager til at øge graden af professionel tilgang til rollen. Desuden får du redskaber til at kunne udvælge processer og værktøjer, som du vil bruge til at styrke funktionens forretningsmæssige arbejde.
Læs faget som del af akademiuddannelse i Innovation, produkt og produktion eller som et selvstændigt fag.
Faget giver dig blandt andet viden og forståelse for
- Introduktion til produktledelse, historik og typisk organisering
- Assessment af egen produktledelses funktion i egen virksomhed.
- Processer og værktøjer:
- Produktstrategi.
- Produkt plan.
- Roadmap.
- Prioritering af udvikling, herunder business cases.
- Prissætning.
- Lanceringer.
- Product Lifecycle Management.
- Rollen som produktchef:
- De 3 PM dyder.
- Interessent håndtering.
- Projektstyring.
Værdi for dig
- Du opnår forståelse for egen produktledelsesfunktion og tilstand og forstår rollen som produktchef og de personlige krav til en produktchef.
- Du erhverver dig en udviklingsbaseret viden om centrale metoder, processer og værktøjer inden for produktledelse.
- Bagvedliggende teoretiske metoder til understøttelse af arbejdet med værktøjer.
- Praksis omkring kommunikativ understøttelse af rollen som produktchef.
Værdi for din arbejdsgiver
- Din medarbejder får redskaberne til at kunne arbejde forretningsorienteret og til at kunne anvende centrale metoder og redskaber fra almen forretningsteori.
- Kommer til at kunne varetage analyse af kundebehov og relatere det til produkter.
- Anvende centrale metoder og værktøjer til at opstille relevante mål for ledelse af produkter.
- Identificere forskellige interessenter til forskellige processer og værktøjer som produktchef og forstå vigtigheden af at kunne tilpasse disse og egen indsats i forhold til disse for derved at opnå bedre ledelse af produkterne.
- Udarbejde plan for personlig udvikling i rollen som produktchef.
- Deltage professionelt og kompetent i samarbejdet med interessenter i virksomheden.
- Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til faget og rollen som produktchef.
- Jeg kan kun anbefale, at man får lavet en realkompetencevurdering. For jeg tror, der er mange ligesom mig, der ikke har fået papir på de værdifulde erfaringer, de har opnået gennem årene.

Praktisk information
Kontakt og information
Vil du ha´mere viden?