Akademiuddannelse i Salg og markedsføring
Brænder du for markedsføring, strategi, e-handel og digital produktion? Eller arbejder du med salgsledelse, salg – og måske import eller eksport?
Så er akademiuddannelse i Salg og markedsføring et godt valg for dig.


Flere og flere virksomheder konkurrerer på det globale marked. Derfor er der stor efterspørgsel på medarbejdere, der kan håndtere markedsføring af produkter og serviceydelser både nationalt og internationalt.
På uddannelsen tager du udgangspunkt i virksomhedens behov for systematisk at analysere tendenser på markedet og stimulere kundernes efterspørgsel. Du bliver klogere på virksomhedens forretningsudvikling og planlægning af marketingsstrategier. Du lærer at analysere, planlægge og gennemføre forskellige markedsføringsaktiviteter.
Du får viden om både B2B- og B2C-markederne samt indblik i de aktuelle udviklingstendenser på salgs- og markedsføringsområdet.
Hvilke jobmuligheder er der på akademiuddannelse i Salg og markedsføring?
Akademiuddannelse i Salg og markedsføring er for eksempel for dig, der har ansvar for salg og/eller markedsføring i en virksomhed. Måske er der kun dig selv i afdelingen, og du har derfor behov for at kunne arbejde både strategisk og operationelt, eller måske har du et team, som du skal lede mod et mål.
Du er måske salgsleder, salgschef, marketingchef eller Chief Commercial Officer (CCO) eller muligvis salg- og marketingchef. Du skal tænke strategisk, sætte mål – og du skal kunne arbejde på tværs i organisationen og bygge bro mellem salg og marketing.
Uddannelsen er også oplagt for dig, som er webredaktør, Online Marketing Manager eller selvstændig, og som har brug for at blive opdateret på den nyeste viden og måske få struktureret den, du allerede har, så du kan arbejde mere strategisk.
Fag på akademiuddannelsen Salg og markedsføring og uddannelsens opbygning
Akademiuddannelse i Salg og markedsføring består af:
- Tre obligatoriske fag svarende til 30 ECTS.
- Valgfrie fag svarende til 20 ECTS.
- Et afgangsprojekt svarende til 10 ECTS.
Når du har afsluttet 40 ECTS, kan du kalde dig merkonom. Når du har afsluttet 60 ECTS, er du akademiuddannet i Salg og markedsføring. Det svarer til en kort videregående uddannelse.
Når du har gennemført en fuld Akademiuddannelse i Salg og markedsføring, får du ret til at bruge den danske titel ”AU i salg og markedsføring” og den engelske ”Academy Profession (AP) Degree in Sales and Marketing”.
Merkonom-uddannelsen giver ret til at bruge titlen ”Merkonom” og den engelske titel ”Academy Foundation (AF) Graduate in Business.”
Alle uddannelsens fag kan også tages enkeltvis.
Bemærk at du kan vælge frit mellem fagene inden for det merkantile fagområde, samt at de som minimum skal udgøre 15 ECTS point af dine valgfrie fag. Du har desuden mulighed for at vælge fag fra andre fagområder, dog højst 15 ECTS.
Valgfagene afhænger udelukkende af dit valgte fokusområde på uddannelsen. For eksempel kan valgfag inden for fagområdet ledelse være interessante for kommunikationsmedarbejderen.
Dit afgangsprojekt er en obligatorisk – og vigtig – del af din uddannelse i salg og markedsføring. Med afgangsprojektet arbejder du i dybden med en problemstilling fra din hverdag, og du bruger viden fra flere forskellige fag til at løse den.
På IBA har vi fokus på individuel vejledning, så vi kan være så tæt på dig og dit projekt som muligt. Efter undervisningen får du tildelt en vejleder, som følger dig og dit projekt frem til den mundtlige eksamen. Vejlederen har fokus på dig og din problemstilling og kan tilbyde dig 3 vejledningssamtaler af en times varighed.
Ud over vejledning har du også adgang til en læringsportal, hvor du finder nyttige videoer og alt det materiale, du har brug for til dit afgangsprojekt.
- Valgfrie fag
Bemærk at du kan vælge frit mellem fagene inden for det merkantile fagområde, samt at de som minimum skal udgøre 15 ECTS point af dine valgfrie fag. Du har desuden mulighed for at vælge fag fra andre fagområder, dog højst 15 ECTS.
Valgfagene afhænger udelukkende af dit valgte fokusområde på uddannelsen. For eksempel kan valgfag inden for fagområdet ledelse være interessante for kommunikationsmedarbejderen.
- Afgangsprojekt
Dit afgangsprojekt er en obligatorisk – og vigtig – del af din uddannelse i salg og markedsføring. Med afgangsprojektet arbejder du i dybden med en problemstilling fra din hverdag, og du bruger viden fra flere forskellige fag til at løse den.
På IBA har vi fokus på individuel vejledning, så vi kan være så tæt på dig og dit projekt som muligt. Efter undervisningen får du tildelt en vejleder, som følger dig og dit projekt frem til den mundtlige eksamen. Vejlederen har fokus på dig og din problemstilling og kan tilbyde dig 3 vejledningssamtaler af en times varighed.
Ud over vejledning har du også adgang til en læringsportal, hvor du finder nyttige videoer og alt det materiale, du har brug for til dit afgangsprojekt.
Praktisk information
Få en formel
EU certificering
Få et officielt EU anerkendt certifikat på dine salgskompetencer, som kan styrke dig i.f.t. nuværende job såvel som fremtidig jobsøgning. Læs mere om certifikatet her.


Kontakt og information
Uddannelseschef
Vil du ha´mere viden?