Til studerende
At starte på praktikpladsen, studiejobbet eller jobbet

Kommunikation inden opstart
Du har landet jobbet og glæder dig til at starte. Men der en måned til at du starter, og hvordan skal du forholde dig til det? Et af de spørgsmål du måske stiller dig selv er, hvorvidt du skal holde kontakten med din kommende arbejdsgiver og kollegaer op til din begyndelse. Her er det bedste du kan gøre at lytte til din mavefornemmelse. Det kan være det falder dig naturligt ind at følge dine kommende kollegaer på LinkedIn, og begynde en samtale med dem der. Det kan også være du ikke har lyst til det, og det er lige så fint. Måske kontakter din arbejdsgiver eller kollegaer dig, og så kører kommunikationen. Kommunikation inden opstart er ikke nødvendig og kræves ikke, hvis det ikke føles naturligt.
Forventningsafstemning med arbejdsgiver
Når du starter på din nye arbejdsplads, kan det være en god idé at forventningsafstemme med din arbejdsgiver. Det kan være du har brug for at få svar på nogle af de spørgsmål du har om din rolle i teamet. Det kan være rigtig godt at få forventningsafstemt, så både du og din arbejdsgiver er enige om din rolle, og omkring den måde I skal kommunikere på fremadrettet. Hvis du har brug for inspiration til at forventningsafstemme, kan du lade dig inspirere af følgende spørgsmål:
- Hvilke faste opgaver skal jeg varetage?
- Hvilke andre opgaver kunne du tænke dig jeg skal varetage?
- Hvor ofte skal vi holde evalueringer omkring hvordan det går?
- Hvilke forventninger til vores kommunikation har du?
- Hvilke forventninger til, at jeg tager initiativ til andre opgaver/projekter, har du?
- Hvis du har lyst til at forventningsafstemme med din arbejdsgiver, kan du foreslå en samtale med ham eller hende.
Forventninger til dig selv
Det er måske første gang du har fået et studiejob, en praktikplads eller et fuldtidsjob, og måske er du i tvivl om hvilke forventninger din arbejdsplads har til dig, og hvilke forventninger du har til dig selv. Måske har du allerede forventningsafstemt med din arbejdsgiver, og er klar til at gøre det samme med dig selv.
Det kan være at du er en ambitiøs person, og har høje forventninger til dig selv. Det er ofte en rigtig god ting. Men når du netop er startet på dit nye job, kan det være en god idé at sætte forventningerne til dig selv lidt ned. Når man får nyt job, er det ofte i en helt ny virksomhed, hvor man ingen kender, og ikke har meget erfaring med alle de nye opgaver. Derfor skal man passe på med at forvente for meget for hurtigt. Ligesom du skrev spørgsmål til din arbejdsgiver, kan du gøre det samme til dig selv.