Rikke Ebba Offenbach Opstrup er nyuddannet Markedsføringsøkonom. Og ikke blot det. For hun er samtidig blandt de få, som har erfaring med at læse uddannelsen både online og ved fysisk fremmøde.

Hun begyndte helt traditionelt på uddannelsen i Randers. Men eksamensbeviset endte hun med at få fra online-uddannelsen hos IBA Erhvervsakademi i Kolding.

Rikke valgte nemlig at skifte undervejs for at få studieliv og familieliv til at hænge bedre sammen. Som online-studerende var det slut med de daglige pendlerture fra hjemmet i Aarhus, hvor hun bor med sin kæreste og hans søn.

 

Foto af Rikke
’Mit bedste råd er, at man har tillid til hinanden. Og at man sørger for at have en god kommunikation hele vejen igennem’, siger Rikke om gruppearbejdet, der også skal fungere, når man studerer online.

 

Hun oplevede samtidig, at online-undervisningen gav hende mere frihed. For selv om den studieaktive tid er den samme som ved fysisk fremmøde, så kunne hun i højere grad selv tilrettelægge sin tid som digital studerende på IBA.

– For mig fungerede det rigtig godt at studere online. Det betød, at jeg kunne arbejde intensivt, når jeg havde lyst til det. Og jeg kunne også selv vælge, hvornår jeg ville holde mine pauser. Men det er frihed under ansvar. For det kræver, at man er god til at hanke op i sig selv. Hvis du ikke har så meget selvdisciplin, er online-undervisning nok ikke noget for dig, siger Rikke.

 

Fra fysisk forretning til online

Hendes kæreste har også læst Markedsføringsøkonom. Og det var ham, som foreslog hende at tage uddannelsen, fordi hun var blevet bidt af markedsføring, online-præsentationer, SEO-optimering og SoMe-indhold. Interessen fik hun, da hun arbejdede hos Matas. Her stod Rikke halvdelen af ugen i en fysisk butik i Aarhus, men resten af tiden hjalp hun med at udvikle online-forretningen.

Og det var den sidste del med det digitale salg, som trak mere og mere i hende.

– Derfor var jeg også klar over, at jeg måtte tage mere uddannelse for at få en dybere viden om hele området, fortæller Rikke.

Hun er 32 år og har en fortid både som sygepleje-studerende, udlært på et apotek, ekspedient hos Louis Nielsen og butiksansat i Matas. Så hun har en del erfaring at sammenligne med. Og for Rikke var det online-arbejdet, der lokkede mest.

Det fik hun bekræftet under sin uddannelse som Markedsføringsøkonom, hvor hun kom i praktik hos Søstrene Grene. På IBA skal alle studerende nemlig i praktik, uanset om uddannelsen er online eller med fysisk fremmøde. Og på Søstrene Grenes hovedkontor i Aarhus fik Rikke masser af praktisk erfaring med kædens webshop.

– Jeg kan virkelig godt lide at fordybe mig i ny teori, men jeg nyder lige så meget, når jeg får lov at bruge teorien i praksis, siger hun.

 

Foto af Rikke
’Jeg er meget selvstændig, så det har tiltalt mig meget at studere online, hvor man i høj grad har ansvar for sin egen læring’, siger Rikke, som tog sin MFØ på IBA fra sit hjem i Aarhus.

 

Klar til mere uddannelse

I Rikkes tilfælde har praktikken tilmed ført til et studiejob, hvor hun skal arbejde med e-handel hos Søstrene Grene. Jobbet giver et solidt tilskud til SU’en, når hun nu tager fat på sin næste uddannelse.

For Rikke har nemlig bestemt sig for at tage top-up uddannelsen E-handel på IBA. Den findes dog ikke digitalt, så nu bliver hun igen pendler – denne gang mellem Aarhus og Kolding. Det afskrækker hende ikke, at hun igen skal møde fysisk op til undervisningen. For hun har masser af motivation for at komme i gang.

– Jeg har talt meget med både min kæreste og IBA om det, og jeg er sikker på, at det sagtens kan lade sig gøre. Der er jo mange andre før mig, som har taget uddannelse i Kolding, selv om de har boet i Aarhus, siger Rikke og føjer til:

– Og så får jeg endelig sagt hej Annemette, som var min underviser på MFØ’en. Hende har jeg kun mødt online hidtil, så det bliver hyggeligt at mødes ansigt til ansigt. For det er trods alt noget, man godt kan savne som online-studerende, smiler hun.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Foto af camilla

Camilla mikser sin interesse for både tal og kreativitet

Foto af Mads

– Kolding har et fedt studiemiljø

Janni Bergendorff

Læs om Markedsføringsøkonom Online

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist