

Hvordan kan vi bruge AI i vores hverdag?
Dét spørgsmål er på dagsordenen hos Alfa Laval, som er Koldings største virksomhed. Her er der altid fokus på, hvordan den nyeste teknologi kan hjælpe med at løse opgaver – både nemmere og smartere.
Derfor var der også kort fra tanke til handling, da to af firmaets ansatte, Jane Bohl Andersen og Martin Stigel Mejborn, blev opmærksomme på faget ’Anvendelse af kunstig intelligens’. Faget kan læses som efteruddannelse hos IBA Erhvervsakademi Kolding.
– Automation fylder meget i vores arbejde. Derfor er vi interesseret i at lære mere om, hvordan teknologien kan hjælpe os med at effektivisere vores rutiner. Så da vi opdagede, at IBA underviser i emnet lige her i Kolding, så lå det jo lige til højrebenet at melde sig til, smiler Jane.
Hos Alfa Laval arbejder Jane og Martin i afdelingen ’Marketing and Digital Experience’. Her er der fokus på BtB-salg. Firmaets erhvervskunder kan logge på en webshop og få præsenteret digitale udgaver af de produkter, de har interesse i.
Jane og Martin forklarer, at det indtil videre er med små skridt, at AI flytter inden for. Men begge er overbeviste om, at det vil ændre sig ganske hurtigt.
Præcis samme melding får man hos deres afdelingsleder Tina Justesen:
– Hos Alfa Laval har vi et ønske om at være nysgerrige på ny teknologi. Det er et strategisk fokus. Og når det gælder AI, så skal vi turde omfavne teknologien og gøre vores egne erfaringer. Derfor er jeg også glad for, at Jane og Martin har taget efteruddannelse på IBA, for det betyder, at vi får mere viden ind i huset, som alle får glæde af.
’Anvendelse af kunstig intelligens’ løber over otte undervisningsdage. Her er der lagt vægt på at forbinde teori med praksis. For hensigten er netop, at teknologien skal hjælpe med at løse konkrete opgaver fra hverdagen. Det afspejler sig også i de eksamensprojekter, Jane og Martin fik afleveret som afslutning på undervisningen.
Jane har brugt kunstig intelligens til at designe sin egen digitale rutevejleder på Alfa Laval, som er en virksomhed med virkelig mange kvadratmeter, en labyrint af gange samt et væld af afdelinger og mødelokaler. Martin er gået en anden vej. Han har promptet sin egen ChatGPT, så den lynhurtigt kan fortælle, hvad der gemmer sig bag de utallige forkortelser, der anvendes i daglig tale på Alfa Laval. Løsningen er både bekvem og tidsbesparende, forklarer Martin:
– Måske sidder man i et møde, hvor der bliver brugt en forkortelse, man ikke lige kender eller kan huske. Så kan man lige slå den op på sin mobil eller pc. Den svarer straks, hvad forkortelsen dækker over, og giver dig også en kort beskrivelse af produktet eller enheden, forklarer Martin.
Både han og Jane fortæller, at deres AI-løsninger hører til blandt de praktiske og lavthængende frugter, som kan gøre hverdagen lidt nemmere. Men efter undervisningen på IBA er de sikre på, at den kunstige intelligens vil få mere vidtrækkende betydning i den store virksomhed.
– Generativ kunstig intelligens er vejen frem. Teknologien kommer til at hjælpe os med at effektivisere mange af vores arbejdsgange. Det er en spændende proces, og den vil frigive en masse tid og ressourcer til at udvikle vores produkter og service, siger Jane.
Vil du ha´mere viden?