Det store smil var fremme, da Kathrin Møller Bossen som den første nogensinde på IBA Erhvervsakademi Kolding trådte ud af eksamenslokalet, efter at have været til den afsluttede eksamen på akademiuddannelse i Bæredygtighed og grøn omstilling.

På bare ét år gennemførte hun uddannelsen, og afsluttede den med et afgangsprojekt, der dels fik store roser med på vejen, dels blev belønnet med et 12-tal.

– Jeg havde skrevet om, hvordan ISO-certificering og bæredygtighed kan arbejde sammen, fortæller Kathrin.
Til daglig er 40-årige Kathrin ansat som bæredygtighedskoordinator hos PTI Europa i Tønder og Støvring. Hun har en baggrund som kontorassistent og blev i 2021 ansat i virksomheden som intern sælger til eksportmarkedet.

PTI Europa A/S er en handels- og engrosvirksomhed, der sælger kuglelejer og transmissionsdele – ”alt det, der får tingene til at køre”, som Kathrin siger med et smil.

Underviser og studerende i døråbning
En glad Kathrin kommer ud fra eksamenslokalet som den første dimittend fra IBA på Akademiuddannelse i i Bæredygtighed og grøn omstilling. Hun fik et flot 12-tal.

 

Klædt på til den grønne omstilling

– Da vi blev enige om, at jeg skulle være bæredygtighedskoordinator, var indstillingen fra virksomheden, at jeg skulle klædes på til det. Så jeg har haft fuld opbakning til at tage uddannelsen.
Kathrin kontaktede IBA, hvor hun tidligere har taget akademifaget Salg og salgspsykologi.

– Det var en rigtig god oplevelse, og derfor var det jo oplagt at kontakte jer igen.

– Jeg vil gerne rose studiekoordinator Charlotte Bøgel Hald. Hun var den første, jeg kom i kontakt med, og hun har hjulpet mig med at sammensætte uddannelsen med en uddannelsesplan.

Kathrin begyndte med ESG-rapportering, fordi det var det første fag, der blev udbudt, da hun begyndte på studiet. Det var i februar 2024.

Siden er det gået slag i slag, og hun har som nævnt taget hele uddannelsen på bare et år.

– Jeg sagde til Charlotte, at hun bare skulle fylde fag på uddannelsesplanen, for jo hurtigere jeg blev færdig, jo bedre. For jeg skulle jo ud at bruge uddannelsen på mit arbejde.

Studerende på trappen på IBA
Kathrin peger på, at uddannelsen også har givet hende blik for de fremtidsmuligheder, der ligger for virksomheden i at arbejde med bæredygtighed

 

Det grønne filter gav anden indgangsvinkel

Kathrin siger, at en del af de begreber, hun blev præsenteret for i løbet af uddannelsen, kendte hun i forvejen:
– For eksempel en interessentanalyse og en SWOT-analyse. Men så snart du får kørt det grønne filter henover de kendte modeller, så får du pludselig en helt anden indgangsvinkel til tingene. Det gjorde, at jeg fik en masse aha-oplevelser, og det gav mig lyst til at undersøge tingene nærmere og opsøge mere viden.

– Fagene gav mig blod på tanden, og jeg elsker mit job, og at jeg kan arbejde med bæredygtighed og den forandringsledelse, der ligger gemt bag det hele.

For Kathrin har en væsentlig bonus ved uddannelsen også været det netværk, hun har fået:
– Man møder folk fra hele landet, som sidder i lignende situationer som en selv. Vi støtter hinanden og får gode dialoger om fagene, skolen og det, vi arbejder med. Det har været fedt.

Studerende hos IBA
Eksamensopgaven og et såkaldt ”hus”, der var en del af Kathrins eksamensopgave.

 

Fremtidsmuligheder i bæredygtighed

Kathrin peger på, at uddannelsen også har givet hende blik for de fremtidsmuligheder, der ligger for virksomheden i at arbejde med bæredygtighed.

En af de muligheder foldede hun ud i sit afgangsprojekt: ”Miljøledelse omfavner innovation: Når iso 14001 bliver til en aktiv spiller i re-definition på Co2-aftrykket af virksomhedens produktsortiment på vej mod en bæredygtig fremtid”.

– Vi skal ISO 14001-certificeres til efteråret og det har jeg taget udgangspunkt i i mit afgangsprojekt. Jeg har undersøgt, hvordan vi kan kombinere certificeringens standarder med innovation og dermed styrke kerneforretningen i den grønne omstilling, vi er i gang med. Den løsning jeg arbejder med, er et refurbish-koncept for nogle af vores produkter.

Studerende på trappen på IBA

Fælles lektielæsning med døtrene

Det er krævende at tage en hel akademiuddannelse på bare et år, og Kathrin er ovenikøbet enlig mor til to piger på 10 og 12 år. Hun har pigerne hver anden uge.

– Så noget af uddannelsen har jo ligget i de uger, pigerne er hos mig, men de er så store, at de fint kan gå til og fra skole selv.

– Efter skoletid har vi siddet rundt om bordet sammen og lavet hver vores lektier. På den måde er de blevet involveret i min uddannelse, for de har også haft forskellige bæredygtighedsprojekter i skolen, og så har vi jo talt sammen om det, fortæller Kathrin.

– Derfor er pigerne også blevet mere bevidste om bæredygtighed, så min uddannelse har også haft en positiv effekt på dem.

Også Kathrin selv er blevet mere bevidst om bæredygtighed:
– Nu har jeg eksempelvis lige købt bil, og i den beslutningsproces sad jeg og foretog beregninger på miljøbelastningen. Det endte med, at jeg købte en elbil, fordi det i det lange løb er den mest hensigtsmæssige løsning for mig.

Studerende skriver eksamenskarakter på opgave.
Kathrin skriver altid karakteren i hjørnet på sin opgave, når hun er færdig med eksamen.

 

Bæredygtighed handler om sund fornuft

For Kathrin handler arbejdet med bæredygtighed både derhjemme og på jobbet om at bruge sin sunde fornuft:

– Det kommer man rigtig langt med, fastslår hun.

– Det gælder om at danne sig et objektivt overblik over, hvad der egentlig foregår. Derudover kan man forsøge at tænke i nye baner og opsøge nye indfaldsvinkler til, hvordan man kan gøre det endnu bedre. Man kan med fordel være proaktiv og gøre sig klar til de krav og forandringer, der kommer, også selvom det endnu ikke er et formelt krav.

Kort sagt mener Kathrin, at uddannelsen er et godt valg for alle, der arbejder med bæredygtighed eller skal i gang med det:
– Man får simpelthen de rigtige værktøjer til at arbejde med det, så man kommer godt i gang.

Studerende på IBA

Fakta om akademiuddannelse i Bæredygtighed og grøn omstilling

Akademiuddannelse i Bæredygtighed og grøn omstilling er en deltidsuddannelse, der første gang blev udbudt på IBA i 2023.

Det tager normalt mellem to til seks år at gennemføre den. Uddannelsen består af tre obligatoriske fag, nemlig Bæredygtig forretningsforståelse, Grøn omstilling i praksis og Klimaregnskaber. Som valgfag kan man vælge mellem Bæredygtig digital transformation, ESG-rapportering, Virksomhedens bæredygtige strategi, Bæredygtighed og adfærdsdesign samt Ledelse af bæredygtig udvikling.

Læs mere om akademiuddannelse i Bæredygtighed og grøn omstilling her.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Book et karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

Få en realkompetencevurdering

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

Tilskudsmuligheder til efteruddannelse

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


Foto af Jeannette Refstrup
Jeannette Refstrup
Ekstern underviser
PR- og kommunikationsrådgiver hos Strup & Strup