Hvor skal du i praktik?  

Dét spørgsmål hører man ofte blandt studerende på IBA Erhvervsakademi Kolding, hvor der er indbygget praktik på alle fuldtidsuddannelser. 

For Anne Sofie Rosenfeldt Sejersen og Mette Skov Antonsen har svaret været det samme. De to unge markedsføringsøkonomer har nemlig begge været i praktik hos DK-Camp, som er en bookingportal for over 200 campingpladser over hele Danmark. 

Og de to praktikophold har været en stor succes. Faktisk har både Anne Sofie og Mette valgt at indstille deres samarbejde med DK-Camp til prisen som Årets IBA Praktik. 

– I mit tilfælde glemte jeg helt, at jeg var praktikant. Allerede fra første dag føltes det som om, jeg aldrig havde arbejdet andre steder, fortæller Anne Sofie. 

Mette tilføjer, at hun i dén grad har haft en oplevelse af ’frihed under ansvar’ i løbet af sin praktik. Og det har passet hende perfekt. Blandt andet var hun ansigtet udadtil på fritidsmessen ’Ferie for alle’, der trækker 54.000 gæster til messeområdet i Herning i løbet af én weekend. 

– Hos DK-Camp bliver man virkelig en del af teamet. Og det har været lærerigt at prøve kræfter med så mange spændende ting i løbet af min praktik, siger Mette. 

Selv om de går på hver sin årgang, så kender de hinanden rigtig godt fra det studiefaglige arbejde på IBA. Anne Sofie var i praktik hos DK-Camp i efteråret 2024, og da hun fik mulighed for at foreslå en afløser til praktik i foråret, var hun ikke i tvivl om, at hun skulle pege på Mette. 

– Mette har samme nysgerrighed på faget som mig. Hun går til arbejdet med samme mindset og selvstændighed. Jeg vidste bare, at hun ville være det perfekte match for DK-camp, smiler Anne Sofie. 

 

Foto af de 2 piger
Da Anne Sofie stoppede i praktik hos DK-Camp, havde hun allerede udpeget sin afløser, nemlig studiekammeraten Mette (forrest).

 

De fik mange forskellige opgaver

Det fik hun ret i. Og de har begge været vilde med at arbejde i en mindre virksomhed med en bred vifte af opgaver.  

Begge har haft fokus på sociale medier, men oveni har de selv kunnet vælge blandt store og små opgaver, som særligt har haft deres interesse. Mens Anne Sofie for eksempel har fungeret som projektleder på den årlige moppedreng af en campingguide, så har Mette lanceret DK-Camp på TikTok. Det er der blandt andet kommet flere sjove videoer ud af, hvor maskotten Campus folder sig ud. 

– Jeg har faktisk fået lov at arbejde med videoerne, præcis som jeg havde lyst til. Der har bare været en kæmpe opbakning og oprigtig interesse i at se, hvad jeg ville komme op med af ideer, fortæller Mette. 

Anne Sofie tilføjer, at i løbet af en sæson svinger opgaverne rigtig meget, når man har med camping at gøre.  

– Derfor kan der også være ret stor forskel på de opgaver, der er mest relevante afhængig af, om man er i praktik i efteråret eller i foråret, siger hun. 

Ingen af de to IBA-studerende vil kalde sig udprægede campister, før de begyndte i praktik. Nu har de imidlertid fået mere smag for ferieformen. Og faktisk har de begge valgt at skrive en hovedopgave med udgangspunkt i DK-Camp og campinglivets muligheder – set fra en markedsføringsøkonoms perspektiv. 

 – Jeg kendte ikke meget til camping på forhånd. Men jeg har helt sikkert fået den erfaring, at når man skal vælge praktik, så handler det ikke om så meget om selve branchen. Jeg synes, man skal vælge en praktikplads, hvor man kan få lov at afprøve så meget som muligt, siger Mette

 

De 2 piger sidder i kantinen og snakker
De to markedsføringsøkonomer fik lov at vælge blandt et væld af opgaver, mens de var i praktik. Det er en af grundene til, at de begge har indstillet deres praktikophold til Årets IBA Praktik.
HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist