

Dette er en ældre artikel. Personer, der er skrevet om, er nu kun nævnt med deres fornavne. Du kan derfor heller ikke længere se billederne, der indgik i artiklen.
Hvis man vil øge kendskabet mellem moderselskabet i Danmark og datterselskabet i Rusland, så ville det være smart med en medarbejder, som taler begge sprog. Og kender begge kulturer.
Hvis medarbejderen samtidig arbejder i den danske salgsafdeling og har en stor viden om både sociologi og marketing, så ligger den lige til højrebenet.
Sådan tænkte de i salgsafdelingen hos S. A. Christensen i Kolding, da de sendte deres praktikant fra IBA Erhvervsakademi Kolding til Rusland for at arbejde i to uger i virksomhedens russiske datterselskab. Heraf den ene uge på en tilbagevendende messe, hvor hun kunne interviewe nogle af de potentielle kunder, som kom forbi.
– I internationale virksomheder kan det være svært helt at forstå, hvordan arbejdsgangen foregår i de forskellige lande. Så hovedårsagen til, at jeg tog til Rusland i 2 uger var, at jeg kunne hjælpe med at skabe forståelse mellem de to salgsafdelinger, siger Alla , som er praktikant hos S. A. Christensen i Kolding.
Alla er selv russer og har en bachelor i sociologi fra sit hjemland. Siden december 2016 har hun boet i Danmark sammen med sin danske kæreste, Christian, som hun forelskede sig i, da de begge læste et semester i Ungarn for år tilbage.
I Kolding har Alla læst den halvanden årige uddannelse ”professionsbachelor i international handel og markedsføring” på IBA.
For hende er det vigtigt at bruge den viden, hun har fået med fra IBA – ude i den virkelige verden. Og for at kunne vurdere et datterselskab, skulle hun også kende forretningsmodellen og strategien.
– Jeg har en god hukommelse og er meget opmærksom i undervisningen. Jeg kan huske alle de modeller og teorier, vi har haft på skolen. Og jeg bruger dem hele tiden, forklarer Alla, som efter sit besøg på datterselskabet har fået en god relation med sine russiske kolleger.
Det er yderst brugbart i dagligdagen hos S. A. Christensen i Kolding:
– Alla har gjort en forskel ved at bringe rigtig meget viden fra Rusland tilbage til os her i Kolding. Hun er usædvanlig selvkørende. Hun er meget moden i forhold til sin alder, og så har hun sine egne meninger. Og tør sige dem.
Sådan lyder roserne fra Allas praktikantvejleder, Hanne, som også er teamleder i salgsafdelingen hos S. A. Christensen i Kolding.
Hanne er en erfaren kvinde – også når det gælder praktikanter fra IBA. Med enkelte undtagelser har hun haft en eller flere nye praktikanter hvert halve år i de seneste syv år. Praktikanter – som Hanne og resten af salgsafdelingen gerne taler engelsk med. Så at Alla mestrer det danske sprog efter kun halvandet år i Danmark, imponerer Hanne.
– Alla spottede vi med det samme, da vi deltog i speeddatingen på IBA (rekrutterings-event for praktikvirksomheder red.). Hun er ambitiøs, og det glæder mig helt vildt, at hun vil blive i Danmark og gøre karriere, siger Hanne , som også mener, at Alla er enhver svigermors drøm.
Så de er flere mødre på kontoret, som med et glimt i øjet ville have tilbudt deres assistance, hvis ikke Alla allerede havde fundet sit livs kærlighed.
Og roserne er Alla ikke sen til at gengælde:
– Vi har en ”Win Win situation” her. For jeg har givet noget til virksomheden, og de har samtidig givet mig så meget igen. Vigtigst er selvsikkerhed. For vi har alle viden og erfaring. Men mange har ikke selvtilliden til at gå ud og bruge det. Og netop den selvsikkerhed har jeg fået hos S. A. Christensen. Nu har jeg troen på, at jeg kan passe et rigtigt arbejde.
Selvsikkerheden havde Alla brug for, da hun i konkurrence med 4 andre finalister, var inde foran en jury i april 2018 og forklare, hvorfor hun indstillede sit praktikophold til Årets IBA Praktik 2018. Og hvorfor hun mente, at malkemaskine-producenten fra Kolding burde vinde prisen.