– Jeg er sikker på, at de studerende vil være bedre rustet med den nye e-commerce-uddannelse. Og det vil også hjælpe dem til at definere, hvad de egentlig vil med faget, for der er mange veje, de kan gå, når de er færdiguddannede, siger Henriette Warming fra Asento.

Hun er People & Culture Manager hos det digitale marketingsbureau Asento i Kolding og glæder sig over, at IBA fra august optager studerende som kan blive eksperter i e-handel.

E-commerce og digital marketing” er en 3 ½-årig professionsbachelor, der kommer rundt i alle fagets krinkelkroge. Og som forbinder viden om e-handel og marketing med udvikling, teknologi og den digitale forretningsforståelse.

 

Foto af Henriette fra Asen
Henriette Warming er People & Culture Manager hos det digitale marketingsbureau Asento i Kolding. Hun er meget tilfreds med, at IBA fra august optager studerende som kan blive eksperter i e-handel.

 

– E-handel er uden tvivl blevet mere kompleks, og konkurrencen er blevet skarpere. Så jeg er ret begejstret over den uddannelse, som kobler e-commerce med digital markedsføring. De to ting hænger nøje sammen, så den nye uddannelse vil give de studerende en helt anden ballast, siger Henriette.

Hidtil har IBA udbudt top up uddannelsen ”e-handel”, som er et forløb på kun halvandet år.  Men den mulighed eksisterer kun få år endnu som en konsekvens af den nye uddannelsesreform.

I stedet kan unge fordybe sig i webshops og e-commerce med den nye professionsuddannelse – og langt bedre leve op til branchens voksende krav. Dansk Industri forventer, at 75 procent af alle virksomheder vil have e-commerce i en eller anden form i 2028 – det er over dobbelt så mange som i 2022.

Omfanget stiller større og større krav til dem, som arbejder med e-handel og digital marketing.

– Jeg har læst op på kravene til den nye uddannelse. Og jeg er sikker på, at den vil give de studerende en bedre forståelse af både vores verden og kundernes verden – og hvordan de to ting hænger sammen. Det vil gavne de studerende, uanset om de vil søge hos et bureau, vil arbejde som digital blæksprutte i en virksomhed – eller de har lyst til at starte deres egen virksomhed, siger hun.

Mens den hidtidige uddannelse har været en top up på 90 ETCS-point, så er ’e-commerce og digital marketing’ en langt forløb på 210 ETCS-point. Den store pointforskel understreger, at uddannelsen er betydeligt bredere og har en mere dybdegående faglighed.

Ansøgningsfristen til de første hold i Kolding er den 5. juli kl. 12.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist