

Hver morgen vågner Mads Bo Andersen op i lejligheden i Wien sammen med sin kæreste, Celina, som læser til indretningsarkitekt på et østrigsk universitet. Mads læser selv uddannelsen Markedsføringsøkonom på IBA Erhvervsakademi Kolding.
Han gør det bare online. For på den måde kan han både bo i byen, som den kvikke wienervals er opkaldt efter, være sammen med sin kæreste gennem syv år, og samtidig få sig en dansk, videregående uddannelse.
Den 25-årige aarhusianer studerer nu på sit 2. semester ud af 4. Og han er begejstret:
– Jeg synes, at kemien på holdet og mellem os og underviserne er vildt god. De er stærke til at formidle og er utrolig engagerede. Det er mega fedt, siger han og fortsætter:
– Samtidig er vi et hold, som har mange målrettede studerende, der stræber efter det bedste. Og så er mange af os måske også lidt ældre og mere modne, end man normalt er, når man læser uddannelsen fysisk fremmøde.
Inden studiestart gik hans bekymring især på det sociale. For alle omkring ham sagde, at han ville komme til at mangle at kunne være rigtigt sammen med sine klassekammerater på et studie.
Men sådan har han det ikke.
Dels har han fundet sammen med to medstuderende, som han fungerer optimalt sammen med i studiegruppen online ved siden af undervisningen. Og dels har han i Østrig et kæmpe cykelnetværk omkring sin interesse for mountainbike. Så han har nok ikke haft behov for også at have fysisk samvær med sine klassekammerater.
Så i sin nuværende hverdag føler han derfor, at han slår mange fluer med et smæk. For han er samtidig ambitiøs:
– Det, jeg lærer på mit danske studie, kan jeg helt bestemt bruge til fremtidige jobs. Og jeg kan godt lide, når der er et mål for, hvor jeg skal hen.
– Jeg vil helt bestemt anbefale online-uddannelsen til andre, som ligesom jeg godt kan lide at strukturere sin egen hverdag.
Mads’ mål med Markedsføringsøkonomuddannelsen er at fortsætte videre på en top-op uddannelse, så han ender med at stå med en dansk professionsbachelor. Men netop fleksibiliteten i, at han kun har besluttet sig for de første to år på nuværende tidspunkt, ser han som et kæmpe plus. For på den måde kan han vente og lade eventuelt nye interesser afgøre, hvilken top-op han skal læse videre på.
Og uddannelsen på IBA i Kolding har fået hans øjne op for nye evner hos sig selv. For han kan bare mærke, at han virkelig vil sin uddannelse. Hvor han i sin skoletid var sådan én, som præsterede tal i den lave ende af karakterskalaen, så får han sammen med sin studiegruppe nu 10 og 12-taller for opgaverne.
Han har da også masser af ros til sine medstuderende, som begge er kvinder i 30’erne. Den ene bor i Spanien, mens den anden bor i Danmark. Men de er alle tre i den samme tidszone.
– Det vigtige er, at vi har samme ønsker til, hvordan en studiegruppe skal fungere. For vi går meget op i at udarbejde opgaverne i fællesskab og få dem snakket godt igennem. Ofte har vi forskellige synspunkter, som vi argumenterer for. Og så er det betryggende for mig at vide, at hvis jeg overser noget i en opgave, så har de to andre helt sikkert set det. Vi er virkelig et godt makkerskab. Også selv om vi kun har set hinanden på Teams, fastslår Mads.
Han prioriterer de to dages undervisning på onlineuddannelsen højt og har kun haft fravær få gange, fordi han har deltaget i et cykelløb. For ja – fritiden foregår ofte hængende på ryggen af en mountainbike på vej ned af et stejlt bjerg iført rygskjold, briller og hjelm.
Og det er netop muligt, da Mads ud over de to dages undervisning, selv kan planlægge sine studier, så han kan nå at cykle, mens det er lyst. Og samtidig kan passe sit fritidsjob hos en cykelhandler, hvor lønnen supplerer hans danske SU.
Hans hverdag er i det hele taget ret struktureret, så det hele kan lade sig gøre. Og netop den struktur, synes han også gennemsyrer onlineuddannelsen.
– Jeg kan mærke energien fra vores forskellige undervisere helt ud gennem skærmen. De kommer ind til undervisningen med en helt bestemt seriøsitet og er yderst effektive. For de har ofte kun få timer til at vise os noget, som vi skal kunne. Så der er ingen slinger i valsen. Det giver en god læring, siger Mads, som derfor sagtens kan forstå, at flere af hans medstuderende i en fokusgruppe fortæller, at de har et bedre og tættere forhold til underviserne på deres onlineuddannelse – end de har haft på deres tidligere fysiske uddannelser.
Han siger:
– Det kan jeg godt nikke genkendende til. Og det er jo svært at sætte ord på, hvordan det er opstået. Men vi har bare en rigtig god kemi.
IBA udbyder for første gang Markedsføringsøkonomuddannelsen online i slutningen af januar 2022. Fire måneder senere, i juni 2022, er interesserede studerende med i en fokusgruppe, hvor IBA’s kvalitetsafdeling spørger ind til deres trivsel.
De studerende i fokusgruppen fortæller blandt andet, at de oplever en bedre trivsel, end de gjorde, da de gik på en fysisk uddannelse tidligere i deres liv.
Flere af dem beskriver også deres forhold til underviserne på online-uddannelsen, som tættere end noget, de tidligere har oplevet.
De studerende fortæller, at deres årsager til at vælge en onlineuddannelse er aktiviteter som sport, jobs og børn.
Den fleksible tilgang skal dog ikke misforstås, for flere af de studerende er overrasket over, hvor meget tid de bruger på uddannelsen hver uge. For uddannelsen er jo en fuldtidsuddannelse, så som studerende kræver det, at man læser og forbereder sig grundigt før undervisningen samt løser opgaver efterfølgende.
Online-uddannelsen har holdstart både i januar og i august.
Læs mere om Markedsføringsøkonom Online