

For første gang har IBA Erhvervsakademi Kolding oprettet et hold, som skal tage en fuldtidsuddannelse udelukkende over computeren. Flagene var fundet frem, da der i denne uge var ”første skoledag”.
Selv om IBA Erhvervsakademi Kolding har over tyve års erfaring med at undervise online, og selv om mange studerende har sat sig til rette foran skærmen gennem de seneste to år med corona, så var det alligevel en digital mærkedag af de større i denne uge. Tirsdag morgen kunne akademiet nemlig byde studerende velkommen til det allerførste hold, som udelukkende online skal tage en fuldtidsuddannelse til markedsføringsøkonom – uden at der på noget tidspunkt er fysisk fremmøde i klassen.
Den toårige uddannelse er skruet sammen som en blanding af fælles undervisning over computeren, digitale studiegrupper og indlæring på egen hånd, når de studerende selv ønsker det.
– Jeg har valgt at tage uddannelsen online, sådan at jeg stadig kan arbejde deltids ved siden af og få hverdagen til at hænge sammen økonomisk. Jeg håber også at få tid til at udvikle på min egen forretning undervejs. Det får jeg bedre mulighed for, fordi det er meget fleksibelt, hvornår jeg vil sætte mig ned og studere, siger 28-årige Dea Lærke Bomholt, som bor i nordjyske Hadsund.
Hun er uddannet finansøkonom i 2018, og Dea arbejder på deltid i sin mands virksomhed, mens hun også er ved at etablere eget firma indenfor markedsføring. Derfor føler hun, at der er brug for at styrke hendes kompetencer inden for både økonomi og markedsføring.
Også 23-årige Cecilia Tofteberg Matzen fremhæver fleksibiliteten, når hun skal fortælle, hvorfor hun vælger en online-uddannelse i Kolding, når hun bor i Silkeborg til dagligt.
– Mit alternativ ville være at tage uddannelsen fysisk i enten Aarhus eller Herning, men det ville koste mig to timers transport hver eneste dag, siger Cecilia, der er handelsstudent og er uddannet handelsassistent hos Føtex.
– Som butikselev handlede det også om at tage et stort ansvar for sin egen uddannelse, så det er lidt en selvfølge for mig, at sådan bliver det også nu som studerende, hvor hele uddannelsen er online, og vi selv kommer til at stå for en stor del af den, siger Cecilia.
Helt på egen hånd er de studerende nu ikke, selv om en væsentlig del af undervisningen er lagt i deres egne hænder. For IBA har naturligvis et hold, som står for den fælles del af undervisningen, og udover at undervise i økonomistyring bliver Gitte Reeckmann Larsen også mentor, som skal guide og opmuntre online-holdet de næste to år.
– Vi har haft online-undervisning på IBA i mange år, så når vi nu får et hold på fuldtid, har vi en masse erfaring, vi kan trække på og vil videreudvikle, siger Gitte og uddyber:
– En vigtig del af undervisningen er jo den relation, man skaber – ikke kun mellem de studerende, men også mellem de studerende og underviseren. Og den relation tager selvfølgelig en anden drejning, når undervisningen foregår online, så der skal vi finde på noget, som kan noget af det samme, selv om vi ikke ses i det fysiske rum, siger Gitte, der for eksempel har erfaring fra tidligere, hvor det lykkedes at dyrke fælles fitness som en del af online-fællesskabet med et hold af studerende.