

Frederik er forelsket i sine nye kolleger og det fantastiske praktikophold, han er i gang med. Han har derfor trukket Tøjhuset & Eksercerhuset i Fredericia med i finalen i Årets IBA Praktik. For han fortæller, at han aldrig har følt sig så velkommen eller været på en mentalt sundere arbejdsplads, end han er nu. Det store fællesskab på kontoret fungerer nærmest som én stor familie sammen med de 100 frivillige, som kommer og passer garderoben og baren til koncerterne.
Følelsen af at være god nok har givet Frederik ro til at gøre en kæmpe forskel i livescenernes markedsføring. Men han hjælper også både bogholderen, lysdamen og servicemanden. Med Frederiks hjælp får livescenerne voksende opmærksomhed hos den yngre målgruppe. Og med særligt fokus på kanalen Instagram er trafikken nu steget med 200 procent.
Frederik Fredensborg læser til Markedsføringsøkonom og er i 12 ugers praktik som en indbygget del af sin toårige uddannelse.
Han fik lov at dele brochurer ud til de 1000 elever på Fredericia Gymnasium til en fællessamling. Inden da havde han lagt fire plakater rundt omkring på bordene. På dem var kun en QR-kode. Intet andet.
Det virkede! For hvordan får man unge til at svare på et spørgeskema? Ved at gøre dem nysgerrige og undlade at bede dem om at gøre det!
For inden den 24-årige Frederik fra scenen fortalte, hvad QR-koden ledte ind til, var de første 45 besvarelser tikket ind. Samtidig fik han de unge fortalt om en koncert i Tøjhuset, som Livescenerne havde haft svært ved at sælge billetter til. Men det var kun indtil Frederik besøgte gymnasiet. Herefter blev koncerten udsolgt.
Besøget på Fredericia Gymnasium er et godt eksempel på, hvordan Frederik, der selv er rapper og sanger, arbejder. For fra studiet til Markedsføringsøkonom er han vant til at sætte sig i målgruppens sted. Hvordan fanger han deres opmærksomhed? Hvordan får han dem til at handle?
Da Fredericias Livescener for et par år siden blev udvidet, så de nu ikke længere kun råder over Tøjhusets 500 stående koncertpladser – men nu også har det dobbelt så store Eksercerhus, er der brug for at tiltrække nye målgrupper.
Og her har Frederik en god evne til at bruge det sprog i skrift og tale, som netop den pågældende målgruppe bruger, erkender hans souschef Frederikke Maarup Viskum.
Hun er selv musicalstjerne med stor erfaring på de skrå brædder og har de seneste to år arbejdet hos Tøjhuset.
– Frederik er så dygtig til at falde ind i de unges sprog og har kunnet hjælpe os med at få bedre fat i de unge. Han kender selv musikbranchen og har hele tiden nye ideer til, hvordan vi kan gøre det, siger Frederikke og fortæller, at Frederik netop er kommet i praktik i det, der viste sig at blive en ekstremt travl periode.
Så hvor det normalt er souschefen og chefen for Tøjhuset, der står for markedsføringen af kunstnerne, så har de haft hænderne fulde af alt det praktiske med bookningerne. Så her er Frederik trådt til og har arbejdet meget selvstændigt med markedsføringen:
– Vi kan tydeligt mærke alt den viden, Frederik kommer med. Han er super god til at stille spørgsmål og følge op på, hvad der virker.
For øvrigt var de unges svar på spørgeskemaet noget af en øjenåbner for administrationen i Tøjhuset. For hvor de gik og troede, at de unge vidste, at der kommer mange store navne til Fredericia, så kunne det næsten ikke være mere forkert.
Så hvor det normalt er souschefen og chefen for Tøjhuset, der står for markedsføringen af kunstnerne, så har de haft hænderne fulde af alt det praktiske med bookningerne. Så her er Frederik trådt til og har arbejdet meget selvstændigt med markedsføringen:
– Vi kan tydeligt mærke alt den viden, Frederik kommer med. Han er super god til at stille spørgsmål og følge op på, hvad der virker.
De unge kendte ikke Tøjhuset
For øvrigt var de unges svar på spørgeskemaet noget af en øjenåbner for administrationen i Tøjhuset. For hvor de gik og troede, at de unge vidste, at der kommer mange store navne til Fredericia, så kunne det næsten ikke være mere forkert.
Uddannelsen til Markedsføringsøkonom på IBA kendte han fra ”sine IBC-venner”, som han fortæller. Så i sommeren 2021 begyndte han på IBA og er siden gået ambitiøst til værks. For som han siger:
– Hvis jeg først får noget på tallerkenen, skal jeg nok finde hoved og hale i det.
Når han afslutter uddannelsen til sommer, overvejer han at læse videre på en top op i enten international markedsføring eller e-handel. Men netop nu er han kun opslugt af at nyde sit arbejdsliv i Fredericia.
Så med Frederiks hjælp er der sat en ekstra indsats ind, så plakaterne bliver hængt op ude på gymnasiet fremadrettet. Og de unge bliver i højere grad ramt af nyhederne via Instagram.
Samtidig viste spørgeskemaerne også, at de unge har nogle økonomiske grænser, som livescenernes store målgruppe i alderen 35 til 55 ikke har.
– De unge giver ikke 500 kroner for en koncertbillet, så her er vi nødt til at kunne gøre det billigere. De efterspørger også i stor stil studierabatter både på billetprisen og i baren under koncerten, fortæller Frederik, der i sin praktik også har fået indblik i, hvordan kunstnerne er billigere at hyre, hvis de i forvejen er på turné rundt i landet.
Så det hele skal passe sammen, når man skal hive navne som Suspekt, Tessa og Danser med Piger ind på af Fredericias gamle kasserne eller tilhørende tøjhus.
De sociale medier har stor betydning, så det er afgørende, at Tøjhuset i forvejen havde flere end 10.000 følgere på Facebook.
Men med sine videoer fra koncerter og fristende opslag har Frederik fået det antal over 11.000 og på Instagram er trafikken steget med 200 procent. Primært ved at bruge konkurrencer, hvor Frederik sætter billetter på højkant i markedsføringen.
Frederik fik særligt smag for markedsføring, da han selv havde udgivet sin først single som rapper. Herefter skulle han have den spillet i radioen og måtte sande, hvor meget larm det kræver at få en til at anerkende musikken til radioen. Det fik ham til at tænke, at det ville være langt lettere, hvis han selv vidste mere om markedsføring.
Uddannelsen til Markedsføringsøkonom på IBA kendte han fra ”sine IBC-venner”, som han fortæller. Så i sommeren 2021 begyndte han på IBA og er siden gået ambitiøst til værks. For som han siger:
– Hvis jeg først får noget på tallerkenen, skal jeg nok finde hoved og hale i det.
Når han afslutter uddannelsen til sommer, overvejer han at læse videre på en top op i enten international markedsføring eller e-handel. Men netop nu er han kun opslugt af at nyde sit arbejdsliv i Fredericia.
Foruden Frederik er der følgende fire finalister: