Hvad kræver det at drive en webshop?

Det spørgsmål er Gitte Reeckmann Larsen den helt rette til at svare på. Ved siden af sit arbejde som lektor driver hun nemlig Løgbutikken.dk som online-forretning sammen med sin mand.

Webshoppen sælger blomsterløg og knolde til hele Danmark. Erfaringerne herfra bruger Gitte i sit daglige arbejde på IBA Erhvervsakademi Kolding, hvor hun underviser i økonomifag.

 

Foto af Gitte og hendes i deres løgbutik
– Mit fag på ’e-commerce og digital marketing’ drejer sig om økonomien i at drive webshop, fortæller Gitte.

 

Gitte er også én af underviserne, når IBA efter sommer byder velkommen på ’e-commerce og digital marketing’, som er en 3½-årige professionsbachelor, hvor de studerende virkelig får mulighed for at nørde i at drive og optimere digitale forretninger. På uddannelsen vil Løgbutikken.dk blive brugt som et eksempel fra virkelighedens verden, når de studerende skal lære om at begå sig på den digitale markedsplads.

– Mit fag på ’e-commerce og digital marketing’ drejer sig om økonomien i at drive webshop. Men bag tallene gemmer sig også en masse praktiske erfaringer, så selvfølgelig kommer jeg også til at dele ud af de mere personlige oplevelser ved at grundlægge vores egen webshop helt fra bunden, fortæller Gitte.

Uddannelsen kombinerer teorien med masser af praktisk erfaring. De tre hovedområder er e-commerce, digital marketing og forretningsudvikling.

 

Gitte der står i en skov med sin bog i hænderne
Gitte nye fagbog har titlen Erhvervsøkonomi til markedsføring og salg. Et helt afsnit handler kun om webhandel, og som case bruger Gitte den webshop, hun driver sammen med sin mand.

 

Gitte skal undervise i de nøgletal, budgetter og beregninger, der gemmer sig bag forretningsforståelsen. Og her tager undervisningen afsæt i en dugfrisk fagbog, som Gitte har skrevet sammen med en fagkollega. Et af bogens kapitler har særligt fokus på økonomien bag nethandel og digital marketing. Her indgår Løgbutikken.dk naturligvis som case, så de studerende kommer 360 grader rundt om driften af en webshop.

– Man kan godt gøre sig mange forestillinger om, hvad det vil sige at drive en webshop. I sidste ende handler det om klassiske købmands-dyder som logistik, lagerstyring og kvalitetssikring, siger Gitte.

Hun tilføjer, at de klassiske dyder går hånd i hånd med alle de nye, digitale muligheder, man har til at måle effekten af sin markedsføring.

– Men hvis de studerende først lærer, hvordan det hele hænger sammen med virksomhedens bundlinje, så står de også stærkt i deres fremtidige arbejde indenfor e-handel, siger Gitte.

 

Foto af en bog der ligger i en kasse
Gitte har brugt halvandet år på at skrive sin nye fagbog i økonomi. Den er skrevet sammen med en god kollega.

 

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist