

I det nye år tager HM Systems fra Haderslev fat på sin nye, ambitiøse strategi, der rækker til og med år 2027. Planen indebærer blandt andet, at salgs- og servicefolk skal til at arbejde på en lidt anden måde end hidtil. Og med det udgangspunkt er et hold af firmaets ansatte taget på efteruddannelse hos IBA Erhvervsakademi Kolding.
De går på et fælles firmahold. Her får de blandt andet undervisning i salgsteknikker og -psykologi. De diskuterer eksempler fra deres egen hverdag, og de arbejder med cases, der er lige til at tage med hjem og bruge i virksomheden.
– Så det er planen, at vi møder styrket ind, når vi har gennemgået forløbet hos IBA. Det skal gerne bane vej for et øget salg. Derfor betragter jeg også undervisningen som en kickstart af vores nye strategi, fortæller Michael Rix, som er CEO hos HM Systems.
HM Systems fra Haderslev fremstiller maskiner, der kan printe direkte på produkter og sætte labels på stort set alt. Her er omkring 50 ansatte. Og det er en femtedel, der er taget på fælles uddannelse.
– En af fordelene er, at vi får et fælles sprog omkring det, vi arbejder med. Det kan vi godt bruge i vores hverdag. Og samtidig får det et element af teambuilding, når vi er taget så mange afsted på et fælles firmahold, siger Michael Rix.
Deltagerne på holdet omfatter også CEO’en selv. Faktisk har Michael Rix samarbejdet tæt med IBA om at sammensætte forløbet. HM Systems benytter sig nemlig af, at IBA har mulighed for at skræddersy en uddannelse, så den passer nøje til et firmahold. Det indebærer, at undervisningen tager højde for virksomhedens specifikke branche og til de opgaver, som deltagerne arbejder med i det daglige.
– Jeg havde ikke mange ændringer til det oplæg, vi fik fra IBA. Den undervisning, som vi fik præsenteret, passer perfekt til vores behov, siger Michael Rix.
IBA har også hjulpet HM Systems videre med at søge relevante fonde og puljer, der støtter efteruddannelse. Det gælder især Omstillingsfonden, der udbetaler op til 10.000 kroner om året per medarbejder.
– Vi har ikke fået vores alle udgifter fuldt dækkede – men det er tæt på. Servicemontørerne får endda dækket deres arbejdstid, siger Michael Rix.
Lektor Jens Lassen har været med HM Systems hele vejen. Han har sammensat modulerne, og det er ham, som fortrinsvis står for undervisningen. Jens har flere års erfaring i at undervise salgsfolk. Også når det gælder eksportsalg.
– Det har den fordel på et firmahold, at vi kan rette undervisningen til, så det matcher deres daglige opgaver. På holdet får de skabt sig et fælles sprog, så de nemt kan arbejde videre med teorien, når de er kommet hjem, og det bliver hverdag igen. Til sammen er det et rigtig godt grundlag for at bygge videre på alt det, de har lært her hos os, siger Jens Lassen.
Vil du ha´mere viden?