Dette er en ældre artikel. Personer, der er skrevet om, er nu kun nævnt med deres fornavne. Du kan derfor heller ikke længere se billederne, der indgik i artiklen.

Det var en fredag morgen i april 2017 i Middelfart Sparekasses afdeling i Vindinggård Center i Vejle. Afdelingens 11 ansatte var mødt ind og havde kastet sig over deres mailboks og dagens opgaver.

De kunne lige nå at arbejde en time, inden de skulle samles i køkkenet til det ugentlige morgenmøde. Denne dag skulle de også fejre, at Jonas havde sidste dag som praktikant. Han studerede til finansøkonom på IBA Erhvervsakademi Kolding og havde været i praktik i sparekassen i 12 uger.

Den 21-årige Jonas sad foran sin computer midt i det åbne kontorlandskab. Han sad og trippede. Han syntes, at det var den længste time i sit liv. Inde i sit hoved øvede han sig på de sætninger, han gerne ville sige. Øvede sig på at afsløre sin overraskelse på den helt rigtige måde. Han havde indstillet sit praktikophold til Årets IBA Praktik 2017, og de var i finalen!

Årets IBA Praktik

Hvert år kårer IBA årets bedste praktikophold blandt sine fuldtidsstuderende.

Læs mere om konkurrencen Årets IBA Praktik.

Finalisterne i landsfinalen er fundet efter en lokal finale.

Siden 2016 er prisen som Årets IBA Praktik blevet uddelt.

Så er det mødetid

Endelig! Uret viste 9.30, og hans rare kolleger rejste sig og gik ud i personalerummet, hvor de satte sig omkring mødebordet.

Afdelingsdirektør Michael takkede Jonas for at være dygtig til at tale med kunderne. For at være arbejdsom, humoristisk og ikke mindst initiativrig. Direktøren havde allerede aftalt med Jonas, at han skulle fortsætte som trainee efter sommerferien.

Endelig kunne den storsmilende Jonas tage ordet. Han takkede for roserne og sagde, at han glædede sig til trainee-jobbet. Og ja. Så havde han en god nyhed.

Han satte sin telefon på højtaler og skruede helt op for lyden. Så lagde han telefonen ud midt på mødebordet.

 

Kollegerne lytter og bliver overrasket

Snakken forstummede, og hans kolleger lyttede nysgerrigt.

”Hej Jonas. Det er Britt fra IBA Erhvervsakademi Kolding. Jeg ringer for at ønske dig tillykke. Din indstilling af Middelfart Sparekasse er udvalgt blandt 61 til at gå i finalen i Årets IBA Praktik …”

Beskeden på telefonsvareren sluttede lidt efter med et ”biiib”.

Lyden efterlod personalerummet helt stille. Kollegerne kiggede spørgende rundt på hinanden og på Jonas.

Så smilte afdelingschefen varmt til Jonas og sagde ”Hvad har du nu rodet os ud i?”

En kollega ville vide, hvornår Jonas havde haft tid til at indstille sit praktikophold til en konkurrence? En anden hvad der nu skulle ske? En tredje hvad det fik af betydning for sparekassen og for Jonas?

 

Kammerat opfordrede Jonas til at indstille

Jonas var glad for, at han en måned tidligere fulgte opfordringen fra en studiekammerat og indstillede sit praktikophold. For kammeraten havde jo ret. Jonas havde været utrolig glad for sit praktikophold og havde talt så varmt om det. Alle havde været så søde, og fra første dag havde de behandlet Jonas som en kollega. De havde næsten stået i kø for at lære ham nyt eller tage ham med til kundemøder.

Og respekten var straks gensidig, hvis du spørger hans praktikantvejleder, privatkundechef Majbritt:

– Vi er ret stolte af Jonas. Vi fandt hurtigt ud af, at det gjaldt om at få ham lært op, så vi kunne begynde at spørge ham. For det med it er han ret ferm til. Så ham ville vi ikke lige slippe igen.

 

Jonas har vist de helt rigtige egenskaber

Da Majbritt skulle forklare, hvorfor Middelfart Sparekasse gerne ville beholde den snart færdiguddannede finansøkonom Jonas, fremhævede hun fire egenskaber.

1. Jonas var opsøgende i forhold til arbejdsopgaver. Han viste, at han havde lysten til at lære.

2. Jonas var god til at tale med kunder både i telefonen, og når de kom ind og besøgte sparekassen. Det var derfor tydeligt, at han havde erfaring i at rådgive.

3. Jonas var fagligt dygtig. Ikke mindst til it.

4. Jonas havde en lun humor, som gjorde det let at arbejde sammen med ham.

Og alt det har han naturligvis stadig, og derfor vil sparekassen ikke undvære Jonas.

 

Vil hellere rådgive om den rigtige sofa

At Jonas var og er god til at tale med kunder, er ikke en tilfældighed. Nok snarere en evne, som han har trænet sig selv i.

For allerede da han som teenager arbejdede hos Fakta, fandt han ud af, at han er god til at genkende ansigter, og at det falder ham naturligt at småsnakke med mange typer af mennesker.

Så han begyndte at se sig om efter et job, hvor han kunne hjælpe kunderne med mere end blot, hvor saltet eller ketchuppen stod.

Han fandt sit nuværende fritidsjob i Daells Bolighus i Kolding. Og her lagde han en speciel strategi:

– Jeg får jo ikke provisionsløn, så jeg vil ikke bare sælge dem en sofa for at sælge. Nej, jeg besluttede mig for at blive rådgiver i stedet for sælger. For jeg vil hellere rådgive dem om, hvilken sofa der er den bedste og hvorfor. Og så lade dem selv vælge.

”Den forståelsen for kunderne passer lige ind i Middelfart Sparekasse” lød det fluks fra praktikantvejleder Majbritt, som beskrev, hvordan man i Middelfart Sparekasse er meget bevidst om, at kunden skal have det, han eller hun har behov for.

– For hvis du sælger kunden noget, som de ikke har brug for, så kommer de ikke igen, sagde hun.

 

Bedst i test

Middelfart Sparekasse har fat i den lange ende, for de er kåret som ”bedst til kunder” tre år i træk og har samtidig fået prisen som Danmarks bedste arbejdsplads hele tre gange.

Det gode arbejdsmiljø smitter ikke bare af på kunderne men tydeligvis også på praktikanterne.

For med Jonas’ hjælp har Middelfart Sparekasse nu et diplom hængende for, sammen med praktikanten, at have skabt et af de fem bedste praktikophold i Årets IBA Praktik 2017.

HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


Britt Johnsen
Britt Johnsen
bhjo@iba.dk
+45 41 39 37 43
Kommunikationschef