– Den skriver ikke opgaven for mig. Men den inspirerer mig til at komme videre. Så for mig har Al været en rigtig god studiemakker.

Sådan siger Line Lund, som studerer akademifaget Projektledelse på IBA Erhvervsakademi Kolding. Hendes hold er blandt de første, som har brugt et undervisningsmateriale, der er integreret med kunstig intelligens på en ny måde.

Holdet har bogen ‘Projektledelse – Teori og praksis’ som pensum. Og Akademisk Forlag har udviklet en chatbot, der fungerer sammen med den digitale udgave af bogen. Der er tale om en kunstig intelligens – en chatGPT – som er trænet udelukkende på bogens materiale.

Derfor kan de studerende spørge chatbotten om alt, som har med bogen at gøre. I løbet af nul komma fem giver den en kort forklaring til spørgsmålet og finder den relevante tekst i bogen. Den studerende kan så skrive uddybende spørgsmål eller bede om input til helt andre vinkler.

– Chatbotten foreslår også selv nye spørgsmål inden for emnet, som kunne være relevante for mig at undersøge. Det er virkelig god Og derfor betragter jeg den også min studiemakker eller personlige assistent, fortæller Line.

 

Line LUnd har AI som studiemakker.
Line Lund er positiv overfor at bruge kunstig intelligens i undervisningen. Og hun er meget tilfreds med den løsning, hendes hold har brugt på IBA.

 

Hun har i forvejen en kandidatgrad i historie, så Line har stor rutine i at studere. Hun har tidligere stået for den årlige sommerlejr for Muskelsvindfonden, og det er i den sammenhæng, hun har fået smag for at dykke ned i teori om projektledelse.

– Jeg elsker at nørde med tunge bøger. Men når man skal løse en opgave, så er det en stor hjælp med en chatbot, der hurtigt kan guide dig frem til de steder i bogen, som du har brug for, siger hu

Nysgerrig og eksperimenterende

Søren Løvlund Mandsberg, der underviser på Projektledelse, er også begejstret for løsningen, som smidigt inddrager kunstig intelligens i undervisningen. Chatbotten hjælper de studerende uden risiko for, at de farer vild i misinformation ude på internettet.

– Chatbotten er udelukkende trænet på kvalitetssikret stof. Det betyder, at vi har en meget stærk kombination af den fysiske bog og en digital udgave med tilknyttet chatbot, siger han.

 

Hold i Projektledelse bruger AI som studiemakker.
”Hvordan kan jeg hjælpe dig?”. Sådan spørger chatbotten, når de studerende åbner den digitale udgave af ‘Projektledelse – Teori og praksis’.

 

Søren beskriver løsningen som ”en tålmodig studiemakker, der er tilgængelig 24-7”:

– For de studerende er det en glimrende dåseåbner til bogens stof, tilføjer han.

Derfor håber underviseren, at løsningen vil brede sig til flere af de bøger, der bruges i andre fag på IBA. Samtidig fortæller han, at kunstig intelligens også på anden vis finder vej ind i undervisningen på IBA. Mange undervisere på forskellige fag er nemlig i fuld gang med at gøre deres egne erfaringer. Søren beskriver den grundlæggende tilgang på IBA som ‘nysgerrig og eksperimenterende’, når det gælder kunstig intelligens.

– Teknologien udvikler sig hele tiden, og fra hold til hold kommer vi til at teste nye muligheder for at inddrage kunstig intelligens i vores Det betyder, at de studerende kan drage fordel af kunstig intelligens, mens de er på uddannelse på IBA. Og samtidig kan de bagefter anvende kunstig intelligens mere naturligt i deres arbejde ude i virksomhederne, siger han.

 

Line Lund bruger en AI-trænet chatbot som stuiemakker.
– Den er meget nem at bruge. Men den afløser ikke, at man også selv skal forstå stoffet i bogen, siger Line om den AI-trænede chatbot.
HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega