

Allerede da han læste til multimediedesigner på IBA, kunne han overføre færdighederne fra studiet direkte til de virksomheds-ideer, han gik og puslede med. Nu læser han videre på en overbygningsuddannelse i e-handel. Og alt den nye viden om, hvordan man skaber en succesfuld forretning online, bruger han dagligt i sin virksomhed, Piefit.
I Piefit sælger han kort med praktiske fitnessøvelser, som alle kan følge. Og er brugeren i tvivl, kan hun eller han til enhver tid scanne QR-koden på kortet og se, hvordan Martin Kidmose Kvist selv på pædagogisk vis udfører øvelsen.
I januar 2017 begyndte Martin Kidmose Kvist på multimediedesigneruddannelsen på IBA. En uddannelse han søgte ind på – fordi han via veninden, Katrine Junge, som selv har læst uddannelsen, hørte så meget godt om den. Som multimediedesigner ville Martin kunne videreudvikle nogle af de koncepter, han på det tidspunkt gik og puslede med.
Martin kom ind og lærte også en masse om markedsføring, kommunikation, kodning og det at opbygge en hjemmeside.
Martin er oprindelig uddannet sælger hos Bestseller, hvor han har gået på deres BESTSELLER-Akademi. Før det gik han på IBC i Kolding.
I 2021 begyndte han at studere e-handel tilbage på IBA. Noget som i den grad kunne være med til at udvikle hans nuværende virksomhed Piefit.
Læs mere om Martins virksomhed på www.piefitcards.dk
Martin har siden teenageårene dyrket fitness, og han er, ved siden af studierne på IBA, instruktør på hold i to forskellige fitnesscentre i Kolding. Oveni kan han vikariere for sine instruktør-kolleger på stort set hvad som helst. Så han er efterhånden Koldings lokale ekspert på motions- og træningsområdet.
Ideen til sit spændende træningskoncept ”Piefit”, fik han på den anden side af jorden, da han var lukket inde i et stort hus med en flok jævnaldrende. Han havde på det tidspunkt job som sælger af eksklusive havemøbler i Vietnam. Arbejdsgiveren var danske Scancom, som er ejet af Lars Larsen gruppen. Martin, som er uddannet sælger hos Bestseller, solgte havemøblerne via et showroom, hvor primært amerikanere og europæere kom og købte.
Men da Coronaen ramte Asien i januar 2020, blev Martin ligesom de fleste af landets andre indbyggere sendt hjem fra arbejde. Ja, de fik decideret udgangsforbud. Så i det store hus, hvor han boede sammen med syv andre unge fra fire forskellige lande, voksede behovet for bevægelse hurtigt.
Martin trænede selv fitness på sit eget værelse ved at skrive små simple og effektive programmer op på såkaldte ”stickynotes”. De små gule sedler klistrede han op på væggene, og da hans roommates opdagede det, ville de også være med.
De begyndte sammen at træne ”stickynote” fitness om aftenen med træningsstationer rundt i hele huset. Ja, ikke mindst oppe på husets tagterrasse. Martin udviklede programmerne, så øvelserne kunne udføres ved brug af de få hjælpemidler, de havde inden for rækkevidde. På den måde sikrede han sig, at det at holde gruppen i form blev ved med at være muligt og effektivt.
– Fitness bandt os sammen. Så da jeg blev opsagt og skulle rejse hjem, blev mine roommates desperate. For hvem skulle nu opfinde øvelserne og holde dem i ørene med de gode motionsvaner? Det var der, jeg fik ideen til at overføre alle øvelserne fra mine ”stickynotes” til små praktiske kort. Samtidig oprettede jeg en side på Instagram, hvor jeg dagligt lagde øvelserne op.
Instagramsiden blev populær. Ikke blot for de tidligere værelseskammerater i Vietnam, men også for deres venner og deres venner. Så inden længe kunne Martin se, at han virkelig havde ramt et behov. Det blev grobunden for virksomheden Piefit, hvor han i dag sælger brugbare kort med effektive fitness øvelser. Kortene er pakket i praktiske æsker, som brugeren let kan tage med sig. Og på hvert kort kan man via en QR-kode se, Martin udføre øvelsen korrekt.
Kunderne er mange og tæller blandt andet en underofficer, som står for aktiveringen af de værnepligtige på kongeskibet Danmark. Han har brugt kortene fra Piefit til at holde kollegerne i form på de lange sejlture.
Martin ved også, at kortene er i brug blandt personalegrupper i Legoland.
Og hans udvikling af kortene fortsætter. For hver morgen ringer hans vækkeur kl. 4.30, så han kan komme over i fitnesscentret og træne for sig selv – inden han skal træne andre. Den time er som meditation for ham. For her skal han ikke være noget for andre men kun for sig selv.
Det er i morgentimerne at nye ideer til udvikling af Piefit popper op. Og så må han lige holde en kort pause og skrive ned. For jo, Martins hjerne er fuld af gode koncepter og udvikling. Og han har da også ambitiøse mål for virksomheden de næste fem år.
– Om fem år sælger jeg mine kort til størstedelen af Europa og USA, lyder det stålfast fra den nu 29-årige Martin.
Lige nu sælger han træningskortene på sin egen hjemmeside og i det ene af de fitnesscentre, han arbejder i.
Det stod ellers ikke i kortene, at Martin skulle ende som fitness-guru:
– Jeg var vist det, man kan kalde klassens tykke dreng i folkeskolen. Og jeg havde prøvet en masse forskellige sportsgrene, men interessen holdt aldrig mere end to uger.
Så det var først, da han en dag blev hevet med til børnefitness ved en fantastisk kvindelig instruktør, at han smøgede ærmerne op. For her var noget, han hurtigt blev god til. Så han fik hurtigt venner på holdet og begyndte at tabe sig.
– Det var som en snebold-effekt. For så kom jeg jo til at se bedre ud i tøjet og blev også bedre i skolen. Så jeg skylder den instruktør mit nuværende liv, lyder det fra Martin, der håber, at han møder hende en dag, så han kan fortælle hende, hvor taknemmelig han er.
Det sidste semester på hans professionsbachelor på IBA skal han 12 uger i praktik. Og her har han valgt at gå i praktik hos marketingbureauet Asento i Kolding. For det vil lære ham endnu mere om digital markedsføring, som han kan bruge inden for sin store interesse: Fitness.