

27-årige Erik Højgård Sørensen havde det store smil på, da han blev færdig som professionsbachelor i International handel og markedsføring. Med sin sidste eksamen fik han nemlig sat et punktum af de helt store som studerende på IBA Erhvervsakademi Kolding. Her har den unge koldingenser i forvejen taget en uddannelse i Entreprenørskab og design.
Og som om det ikke var nok, forlod han den festlige sommerdimission med et diplom og en Kay Bojesen-abe under armen. Begge dele er beviset på, at Erik også modtog årgangens særlige ”Spirit Award”, der blandt andet gives for det gode kammeratskab og den faglige drivkraft i løbet af studiet.
– Det er jeg virkelig glad for. Aben kan alle selvfølgelig købe i en butik, men diplomet kan man kun få her, så det er jeg rigtig stolt af, smiler Erik.
Han er vokset op i Ødis, men han har aldrig haft planer om at overtage faderens svinebedrift. Heller ikke selv om han en juleaften fik bevist, at han kan reparere en fodermaskine med blot en vinprop og en gammel cykelslange.
– Jeg har altid haft en stor interesse for design og business, så det trak mere i den retning, fortæller Erik.
Det var en kammerat, som først fik ham sporet ind på IBA. Her gik kammeraten selv, og han mente, at det lige var noget for Erik at læse Entreprenørskab og design.
I fritiden havde Erik et lille firma, som reparerede de musikpulte, som man bruger som dj. Det var et marked, han fik øje på, da han en overgang selv optrådte som dj ved fester.
– Jeg lærte mig selv, hvordan man reparerer en pult, som er gået i stykker, fortæller Erik, som en overgang også forhandlede reservedele til dj’s i udlandet.
Efter endt uddannelse fik han et fuldtidsjob i butikken hos Østjysk Våbenhandel. Men efter et stykke tid fik han lyst til at skifte gear. Jobbet var egentlig ok, forklarer han, men Erik har bare andre ambitioner end at stå bag kassen og tage imod de kunder, som dukker op. Han vil i højere grad selv være medskaber af sit eget jobliv.
– Jeg er egentlig ikke den store læsehest. Men jeg synes, det var nødvendigt for mig at studere videre for at få mere viden – og samtidig få papir på det, fortæller han.
Valget faldt på en professionsbachelor i International handel og markedsføring. Her fik han bygget oven på mange af elementerne fra sin første uddannelse på IBA, og især har han fået en dybere forståelse for at arbejde med marketing på et strategisk niveau.
Og hvis han skal fremhæve noget, så var det et højdepunkt med 12 ugers praktik hos marketingsbureauet WeMarket i Kolding, hvor al teorien fra undervisningen blev sat i spil.
– Praktikken gav mig et kæmpe selvtillidsboost, siger Erik og uddyber:
– Jeg kunne jo se, at kunderne fik mere indtjening på grund af den e-mail marketing, som jeg fik mulighed for at arbejde med. Jeg var altså med til at skabe værdi ude i den virkelige verden. Det var faktisk den største aha-oplevelse, som jeg tog med mig fra min praktik.