

– Jeg elsker, at der er et element af konkurrence. Det må jeg sige. For det er da fedt, når man ligger højere end konkurrenterne i en Google-søgning.
Jakob Paulsen smiler, men er helt alvorlig på samme tid. Spændingens glæde går nemlig hånd i hånd med ren og skær business. Ganske enkelt. For når kunderne har let ved at google din virksomhed, så er det godt for forretningen.
Som Search, Analytics & Performance Manager er det Jakobs job, at kunderne rammer det medlemsejede GF Forsikring, når de er på udkig efter en ny forsikring, skal finde adressen på nærmeste GF-kontor – eller har brug for at anmelde en skade.
Derfor er Jakob også fast deltager på SEOday, som bliver i Kolding. Konferencen er gennem en årrække arrangeret af IBA Erhvervsakademi Kolding i samarbejde med bureauet s360. Det er her, folk fra mange forskellige brancher dukker op én gang om året for at høre om alt det nyeste inden for søgemaskineoptimering. Hvad er de hotte trends, hvis din virksomhed skal have succes på Google.
– Jeg er altid kommet hjem med noget, som skulle afprøves lige med det samme. Det er her, jeg hørte om mulighederne med Google My Business for første gang, og et andet år fik jeg øjnene op for søgeoptimering af billeder. På SEOday i år forventer jeg, at vi kommer til at høre meget om mulighederne for at bruge AI til vores SEO-indsats, siger Jakob.
Og han er god til at tilpasse sig de nye strømninger. Ja, faktisk har GF Forsikring modtaget en stribe fornemme priser for sit SEO-arbejde. Det omfatter blandt andet den anerkendte Drum Award, som er en international marketingpris, der uddeles på en årlig festival i november.
Jakobs grundlag for at arbejde med SEO blev lagt, da han tog uddannelserne Social Media Advisor og Web Marketing Manager hos IBA Erhvervsakademi Kolding. Det var herefter, han skiftede job fra webredaktør hos Erhvervsstyrelsen til GF Forsikring, hvor han fik ansvar for, hvordan selskabet performer på de kundevendte, digitale platforme.
– Så jeg må sige, at det er to uddannelser, jeg har meget glæde af – både i min karriere og i mit daglige arbejde, siger Jakob og føjer til:
– Før havde jeg fokus på at få produceret noget spændende indhold. Men det var på uddannelserne, jeg fik øjnene op for alle de discipliner, som betyder, at du langt bedre kan udnytte dit forretningspotentiale ude på de digitale medier.
Det er for øvrigt evner, han også bruger i sit private liv. Her har han nemlig en meget aktiv og populær blog på Instagram sammen med sin søn – Nor og Far Læser.
Bloggen er ti år gammel og fremmer læselyst hos børn og unge. Derfor har han været med sin søn i Go’ Morgen Danmark flere gange, og bloggen har også modtaget adskillige priser – senest var den nomineret til Delbanco-prisen i konkurrence med blandt andre Fantasyfestivalen, Orla Prisen og Sigurd Barrett.
– Det var en blog, jeg begyndte på for ti år siden, da min søn kun var to år gammel. Og den er også direkte afledt af, at jeg på det tidspunkt tog uddannelsen som Social Media Manager. Så du kan sige, at uddannelsen var med til at støbe kuglerne til, at min søn og jeg siden har fået at hav af fælle, spændende oplevelser – lige fra boghygge i sofaen, fælles foredrag i hele landet, og til at vinde priser sammen.
SEOday er Danmarks store inspirations- og netværksdag for alle, der arbejder med at skabe forretninger via søgemaskineoptimering.
Oplægsholdere fra hele verden kommer og giver deres bud på, hvor SEO bevæger sig hen i den nærmeste fremtid.
Som deltager får du en masse ny viden med hjem, og så får du mulighed for at netværke og dele viden med andre, der også arbejder med SEO. Du kan deltage uanset, om du er hardcore SEO-haj, eller du mere kommer for at finde ud af, hvad SEO er for en størrelse.
Vil du ha´mere viden?