

Der stod salgskonsulent i kontrakten, da Ana Akrap blev ansat hos fagforeningen Ase. Det var i 2016. I dag har Ana ansvar for at udvikle nye produkter, som gavner de nuværende 136.000 medlemmer over hele landet. Og som også kan tiltrække nye medlemmer.
Fra salgskonsulent til forretningsudvikler. Det er høje trin at tage på få år.
Ana har taget hvert eneste trin samtidig med, at hun har fyldt mere teori i rygsækken hos IBA Erhvervsakademi Kolding. For gennem alle årene hos Ase har hun valgt at kombinere sin karriere med at tage efteruddannelse. Ana har først læst en fuld akademiuddannelse i ledelse, og i 2024 afsluttede hun så sin merkantile uddannelse på diplomniveau.
– Jeg kunne ikke sidde i min nuværende stilling uden min diplomuddannelse. Det har givet mig den forretningsmæssige tyngde, som er nødvendig for at arbejde som forretningsudvikler, fortæller 32-årige Ana.
Hun medgiver, at kalenderen har været under pres, så hun har kunnet få kabalen til at gå op med både job, uddannelse og privatliv. Indimellem er det blevet til nogle lange dage. Men – det har også været fedt. Tilbage i folkeskolen kneb det faktisk med at holde koncentrationen, husker hun, men som voksen har det været lige omvendt. Hun nyder at studere. Og udfordringerne har blot givet hende mere blod på tanden. Hos Ase har hun samtidig fået nye opgaver i takt med de gode resultater fra studierne.
– Dengang jeg begyndte på akademiuddannelsen, kunne jeg mærke, at det bare kørte. Så får man virkelig en passion for det. Samtidig havde jeg nogle dygtige undervisere, som var til rådighed og ville én det bedste, fortæller Ana.
Og det er ikke kun underviserne på IBA, hun roser for sin udvikling. Også hendes arbejdsgiver fortjener en kæmpe klapsalve. Der har nemlig været opbakning hele vejen.
– Ase har uden tvivl set potentialet ved at give mig efteruddannelse. Og det har været en fast del af 1:1-samtalerne med min leder, at vi har talt om min seneste undervisning på IBA. Gennem hele forløbet har jeg brugt min leder til sparring, og det er også ham, der læste korrektur på mit afgangsprojekt, fortæller Ana.
Hverdagen hos Ase er brugt som udgangspunkt for de opgaver, hun har skrevet i de forskellige fag på IBA. På diplomuddannelsen har hun blandt andet arbejdet med det personlige lederskab, forretningsforståelse og forandringsledelse. I sin afsluttende hovedopgave satte Ana fokus på en ny strategi, der retter sig mod en ny målgruppe hos Ase. Hun undersøgte, hvad der kræves for at nå denne gruppe og samtidig skabe værdi for forretningen.
– Efter at have afsluttet hovedopgaven arbejder jeg nu videre med at finde ud af, hvordan Ase kan implementere de indsigter, jeg har opnået på uddannelsen. Det handler om, hvordan vi kan anvende resultaterne til at optimere vores tilgang og skabe reel værdi i praksis, forklarer Ana.
Ni år på IBA er det blevet til for Ana, når man medregner hendes fuldtidsuddannelse som Markedsføringsøkonom. Nu er fagbøgerne lagt væk, og der fuld fokus på at udvikle hendes arbejdsplads, så Ase står stærkt i det konkurrenceprægede marked.
Men selv om der er fuld fart på hverdagen, så er Ana overbevist om, at hun ikke har taget sin sidste efteruddannelse.
– Det er jo min rolle i Ase at bringe noget nyt til bordet – og det forpligter. Derfor skal jeg altid have antennerne ude, så min viden forbliver opdateret og relevant, siger hun.
Vil du ha´mere viden?