

– Som person er jeg nysgerrig. Jeg elsker at stille spørgsmål og lære noget nyt.
36-årige Cæcilie Cindie Koldorf sender et af sine hyppige smil, mens hun straks uddyber, hvordan hun som lille pige voksede op i en familie med stor interesse for andre kulturer, nye horisonter – og med glæden ved at rejse ud. Det smittede.
Gennem villaens panoramavindue er der frit udsyn til skønne Kolding Fjord. Og kigger hun ind mod byen, kan Cæcilie skimte den karakteristiske rød-brune kubeform, hvor IBA Erhvervsakademi Kolding holder til. Det er her, hun senest har været forbi med sin nysgerrighed og spørgelyst. For som selvstændig inden for marketing valgte Cæcilie nemlig at tage efteruddannelse som Web Marketing Manager på IBA.
Uddannelsen afsluttes med en eksamen. Her får du mulighed for at kombinere den lærte teori med et praktisk eksempel fra din hverdag. En af de helt klare fordele ved den afsluttende eksamen er, at du endnu engang kommer igennem pensum og får det omdannet til praksis. Derefter er du klar til implementering.
[button class=”filled“]Læs om Web Marketing Manager faget her[/button]
– Digital markedsføring er et område, der forandrer sig utrolig hurtigt. Derfor har jeg haft et ønske om mere uddannelse for at forny og forstærke mine eksisterende kompetencer. Man kan få mange gode tips ved at google og se YouTube, men det er altså noget helt andet at være til stede i et klasselokale med en underviser og et hold af erfarne medstuderende. Så uddannelsen får en klar anbefaling fra mig, fortæller Cæcilie.
Siden 2018 har hun været direktør i sin egen virksomhed, The little Why, hvor hun arbejder freelance som Marketing og Brand-konsulent for medium og store virksomheder. Firmanavnet er et fingerpeg om, at når det gælder marketing, skal man altid huske at besvare det enkle og vigtige spørgsmål – hvorfor?
Før hun blev sin egen direktør, har Cæcilie haft en international karriere med markedsføring hos skogiganten Ecco.
Men allerede som nybagt handelsstudent pakkede hun sin kuffert for at rejse ud og opleve verden. Hun flyttede til Paris i et år, hvor hun blandt andet arbejdede for en colombiansk forfatter, en smykkedesigner og en bangladeshisk tv-journalist, som hun hjalp med at slæbe grej og andet praktisk.
– Han lavede blandt andet reportager fra store modeshows, og jeg var jo med som hans assistent, så det var første gang, jeg fik en lille fod inden for i dén verden, husker hun.
Tilbage i Danmark fik hun en international trainee-stilling hos Ecco. Så pakkede hun igen pas og Visa-kort, for nu gik turen til kinesiske Xiamen. Her blev hun oplært i alle dele af skoproduktionen. Men det var nu markedsføring, som fangede hendes interesse. Og efter tre år fik hun et PR-job i Global Marketing-afdelingen.
– Det var megaspændende. Jeg arbejdede blandt andet med modeshows, presseture med modemagasiner fra hele verden, marketing aktiveringer og digital markedsføring, som var ret nyt dengang. Jeg elskede det. Og det gav mig lysten til at forblive i marketing og dygtiggøre mig indenfor det område.
Med Cæcilies egne ord: ”Det var en tid med fart på”.
Men efter knap ti år hos Ecco valgte hun at stoppe som Global Marketing Manager M/W, der var hendes seneste job i koncernen. Årsagen var enkel. Al rejsetiden kom efterhånden på tværs af hendes nye rolle som mor.
Så i 2018 gik hun freelance inden for marketing og brand-arbejde, og siden har hun haft fjordudsigt fra sin egen virksomhed i Kolding. Og i dag balancerer familieliv og arbejdsliv, præcis som hun ønsker det.
Der var plads i kalenderen, så hun i 2023 kunne prioritere og begynde uddannelsen Web Marketing Manager. Cæcilie fortæller, at det har været en stor oplevelse igen at sidde på skolebænken og have lektier for.
– Ærligt, så overraskede det mig lidt, at vi skulle slutte med en eksamen. Men det blev virkelig givende for mig, for i min opgave tog jeg udgangspunkt i mit eget firma. Det betød, at jeg fik lagt en strategi for, hvordan mit firma skal være til stede på Instagram og LinkedIn. Hidtil har jeg haft mit fokus på opgaverne for mine kunder.
Cæcilie gik på et lille hold med andre, som også arbejder inden for marketing til dagligt. Det er aftalt, at de vil danne en netværksgruppe og stadig mødes.
– Så jeg har helt sikkert fået blod på tanden. Og det bliver ikke sidste gang, at jeg kommer til at investere mig selv i mere uddannelse eller konferencer, fortæller hun.
Vil du ha´mere viden?