Corona udfordrede handlen globalt. Men et nyt forskningsprojekt viser, at eksportvirksomheder har klaret udfordringen bedre end virksomheder, der ikke arbejder med eksport. – En af forklaringerne er, at de i forvejen er vant til at håndtere store forandringer på et globalt marked, fortæller adjunkt Jens Lassen, der underviser på IBA Erhvervsakademi Kolding. Han har opdateret forskningen fra det banebrydende projekt Morgendagens Salg med en speciel eksportvinkel.

Eksportvirksomhedernes salgspraksis

”Vækst står højt på dagsordenen i mange virksomheder, og danske B2B virksomheder har generelt et stort uudnyttet potentiale. I jagten på indfri­else af vækstpotentialet lader eksportvirksomheder i mindre grad til­fældighederne råde i.f.t. virksomheder uden eksport, for i stedet at træffe mere proaktive og bevidste valg på et mere oplyst grundlag”.

Sådan lyder hovedkonklusionen i en ny analyse baseret på data fra forskningsprojektet Morgenda­gens Salg, gennemført af Jens Lassen fra IBA Erhvervsakademi Kolding. Analysen tager udgangspunkt i data fra Morgendagens Salg (gennemført af DI Handel, Business Danmark, CBS og Customer Agency) og hjælp fra to af parterne bag det oprindelige projekt: Mogens Bjerre, CBS og Peter Aakjær Jensen, Customer Agency.

Man kan få tilsendt et whitepaper med en præsentation af den nye forskning, Eksportvirksomhedernes salgspraksis, ved at skrive til  jlas@iba.dk.

Hvordan har danske eksportvirksomheder klaret sig gennem coronakrisen?

Spørgsmålet står ganske centralt i det forskningsprojekt, adjunkt Jens Lassen fra IBA Erhvervsakademi Kolding har afsluttet og offentliggjort i en ny rapport, ”Eksportvirksomhedernes salgspraksis”.

Og hans projekt konkluderer, at danske eksportvirksomheder generelt har klaret sig bedre gennem den globale krise, når man sammenligner med de virksomheder, som ikke arbejder med eksport.

– Resultatet er interessant, for jeg er sikker på, at det også vil gælde for andre typer af begivenheder, der har en global påvirkning. Vi kan jo se allerede nu, at corona ikke blev den sidste store krise med en verdensomspændende betydning, siger Jens Lassen med et nik til krigen i Ukraine og den aktuelle energikrise.

Foto af Jens Lassen
“Konklusionen er således forholdsvis tydelig. Eksportvirksomheder har været min­dre udfordret af corona pandemien end ikke-eksportvirksomheder”, skriver Jens Lassen blandt andet i sin analyse, der omfatter svar fra næsten 2000 virksomheder. Han underviser til dagligt på IBA i fag indenfor eksport.

 

Hans forskning er en opfølger på det banebrydende projekt Morgendagens Salg, der i 2019 gav en meget nøje analyse af den daglige salgspraksis hos 1008 danske virksomheder. Alle deltagere har svaret på 90 spørgsmål, som tegner et præcist billede af, hvordan virksomhederne arbejder med salg – og hvad deres erfaringer er.

Siden offentliggørelsen af Morgendagens Salg har yderligere 900 virksomheder fulgt op og svaret på de samme spørgsmål. Det betyder, at den store undersøgelse nu også rummer erfaringer, som er gjort i løbet af coronakrisen.

Og Jens Lassens analyse viser tydeligt, at når det gælder corona, så har eksportvirksomheder bedre erfaringer med at klare sig gennem pandemien end ikke-eksportvirksomheder. De er absolut ikke uberørte af krisen, men de svarer generelt langt mere positivt på undersøgelsen end virksomheder uden eksport.

Hvor virksomheder uden eksport mener, at corona medførte øgede udfordringer i omverdenen, som gjorde det sværere at arbejde med salg, så er tendensen faktisk den modsatte for eksportvirksomheder. De ser ud til i langt højere grad at have været i stand til at tilpasse sig ændringerne.

 

Tre hovedområder

Jens Lassen mener, at det blandt andet skyldes, at eksportvirksomhederne har tendens til at arbejde mere strategisk, når det kommer til salgsarbejdet. Det betyder, at de kan træffe mere bevidste valg, der skal bringe dem godt gennem en større krise.

Jens Lassens opfølgning på Morgendagens Salg viser, at eksportvirksomhederne især skiller sig positivt ud på tre hovedområder:

1. Eksportvirksomheder føler sig mindre udfordrede af forandringer på de markeder, hvor de opererer.

2. De har et større fokus på eksisterende kunder fremfor nye, og derfor er det bedre til at udnyttet potentialet hos kunder, de allerede sælger til i forvejen.

3. Og så viser svarerne, at eksportvirksomhederne generelt har bedre erfaringer med at styre gennem pandemien – blandt andet fordi de har været i stand til at navigere og flytte fokus undervejs.

 

Eksportfirmaer er opmærksomme

– Jeg synes, at denne forskning underbygger, at eksportvirksomheder er meget tilpasningsdygtige, når der sker store forandringer, siger Jens Lassen og uddyber:

– Dette projekt beskriver erfaringer fra coronakrisen, men jeg er sikker på, at billedet vil være det samme, hvis man ser på andre kriser af en vis størrelse. Eksportvirksomhederne er gearet til at konkurrere i en global verden, hvor der hele tiden foregår noget, som påvirker deres forretning. Det betyder, at de er meget opmærksomme på, at kravene fra kunderne kan ændre sig, vurderer han.

Eksporten udgør ifølge Danmarks Statistik 54,3 procent af det danske bruttonationalprodukt, og 875.000 arbejdspladser er ifølge tal fra Dansk Industri afhængige af salget over landegrænsen.

HAR VI VÆKKET DIN INTERESSE?

Få mere information

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Karrieremøde & uddannelsesplan

Går du med drømme om uddannelse eller opgradering inden for dit fag? Eller har du lyst til et brancheskifte, jobskifte eller en helt ny karriere?

Et uforpligtende karrieremøde kan være det rigtige for dig.

Læs mere om karrieremøde

Realkompetencevurdering mellem underviser og studerende på IBA

 

Realkompetencevurdering

Har du viden og erfaringer, men aldrig fået et papir på det? Og er du interesseret i at komme i gang med en efteruddannelse på akademi- eller diplomniveau?

Så bør du overveje at få lavet en realkompetencevurdering (RKV).

Hør om dine muligheder for merit her

Undervisningssituationer på efteruddannelserne på IBA

 

Økonomisk tilskud til efteruddannelse

Mange har mulighed for at søge tilskud til deres efteruddannelse via OmstillingsfondenKompetencefondeStatens Voksen Uddannelsesstøtte og Tryghedspuljen.

Derfor har vi samlet de vigtigste oplysninger, så du ikke risikerer at overse muligheden

Læs mere om dine muligheder her

Karina Vesterager

 

Skræddersyede uddannelser til virksomheder

Få et specialdesignet uddannelsesforløb for hele virksomheden eller et uddannelsesforløb til den enkelte medarbejder.

Vi tilretter det, så det passer bedst muligt ind i jeres hverdag og jeres forudsætninger.

Få et stræddersyet forløb til jeres virksomhed

Billede af Morten Kier

 

Eksamensangst? Der er hjælp at hente

Du er ikke alene. Der er en del voksne studerende, som frygter eksamen.

Men der er hjælp at hente, og derfor hjælper Morten Kier studerende på efteruddannelserne med at overkomme angsten.

Læs mere om eksamensangst her
HAR DU SPØRGSMÅL TIL ARTIKLEN?

Kontakt


John Ahle Petersen
John Ahle Petersen
jape@iba.dk
+45 25 57 72 03
Journalist

Vil du ha´mere viden?

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Interesser
*Feltet er påkrævet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbreve fra IBA Erhvervsakademi Kolding accepterer du, at vi indsamler, behandler og opbevarer oplysninger om dig. Læs hvordan vi behandler dine oplysninger.
Jeg er ikke en robot

Billede af Christian Veng og kollega