

Hvordan sælger man 1 million flasker iskaffe?
Ja, dét spørgsmål skal IBA-studerende fra Entreprenørskab og design hjælpe med at svare på. De er nemlig gået i et tæt samarbejde med Cool Creative Company, som står bag mærket Havafiesta. Det fynske firma producerer iskaffe, som blandt andet findes med smag af karamel, vanilje og chokolade.
Og samarbejdet betyder, at de studerende fra IBA skal arbejde med alt fra designmanual og dataindsamling til branding og salgsstrategi. De skal stort set afprøve alt andet end selve produktionen. Indsatsen indebærer også, at de undervejs – og som afslutning – skal fremlægge deres resultater for Steffen Kastbjerg, der er medejer af Cool Creative Company.
– Det er superfedt, for der bliver bundet en sløjfe til alt den teori, vi har lært i undervisningen. Nogen lærer bedst ved at læse en bog, mens andre er mere praktiske. I det her projekt bliver begge dele tilgodeset, siger Thea Schmidt Zacker Aaes, som går på 2. semester på Entreprenørskab og design.
Hendes gruppe har været i Kolding Storcenter for at dele smagsprøver ud, og bagefter har de interviewet kunderne om deres syn på iskaffen fra Havafiesta. Besvarelserne skal de bruge til at gå videre med både pr-kampagne og markedsføringsplan.
– Vi kommer virkelig i dybden med alt det, som marketingsfolk også er nødt til at arbejde med, hvis produktet skal blive en succes, siger Simon Jensen.
Han fortæller, at samarbejdet med Havafiesta er en opsummering af alt det, de studerende hidtil har lært på Entreprenørskab og design.
– På vores uddannelse lærer vi både at designe et produkt og sælge det til dig bagefter. Og vi kan også lægge en plan for alle de processer, der ligger mellem de to punkter, siger Simon.
Samarbejdet med Havafiesta begyndte i januar, da Steffen Kastbjerg kom til IBA for at præsentere sin virksomhed, produktet og opgaven – nemlig at sælge 1 million flasker iskaffe.
Og hele gruppen er enige om, at det giver ekstra blod på tanden, når man arbejder med et projekt fra ”virkeligheden”.
– Ens arbejdsindsats bliver lige skærpet 20-30 procent, for man ved, at ens ideer potentielt bliver brugt bagefter ude i det rigtige erhvervsliv, siger Anders Hansen.
Under alle omstændigheder har firmaet lovet en flot præmie som afslutning til det hold, der klarer sig bedst, når alle grupper har præsenteret deres resultater for
– Det er så meget et win win-projekt, hvor begge parter får noget ud af samarbejdet. Og de studerende får jo oplevelsen af, at når de er færdiguddannede, så kan de gå ud i en virksomhed og være med til at gøre en forskel, siger underviser Marie Louise Nørgaard Mäkinen.
Steffen Kastbjerg er helt enig. Han har selv besøgt de studerende på IBA ad flere omgange, og Havafiesta har bevist været meget åbne over for de studerende, som har fået et dybt kig ind bag firmaets strategi. Resultatet er, at allerede halvvejs i projektet har Havafiesta fået mere ud af samarbejdet, end man havde håbet på.
– De studerende har et virkelig højt niveau. De er meget resultatorienterede og forholder sig ”hands on” til hverdagen i en virksomhed. Vi har faktisk fået flere input allerede, som vi har taget til os og er ved at implementere, siger Steffen Kastbjerg.